British Airways har sluttet seg til easyJet og Ryanair ved å tilby flybilletter til strandede flybmi kunder som er rammet av konkursen.
Det regionale flyselskapet innstilte driften, kansellerte alle flyvninger og begjærte seg selv konkurs lørdag 16. februar 2019, med henvisning til Brexit og stigende oljepriser. Revisjons- og advokatselskapet BDO er utnevnt til bobestyrer i konkursen. BDO har bekreftet at flertallet av de 376 ansatte i Flybmi ville bli overtallig som følge av konkursen.
alle hjelper strandede flybmi kunder ?
Loganair, som eies av samme holdingselskap – Airline Investments – som kontrollerte Flybmi, har trådt inn for å beskytte den mislykkede transportørens Aberdeen og Newcastle ruter, som starter neste måned. EasyJet og Ryanair var blant de første som kunngjorde rabatterte flybilletter til passasjerer som var rammet av flybmi konkursen. Ryanair tilbyr Flybmi passasjerer rabatterte priser mellom Belfast og London City og Milan Bergamo og Nürnberg. EasyJet tilbyr i mellomtiden spesialpriser for Flybmi-kunder mellom Bristol og Paris Charles de Gaulle.
Nå har British Airways lovet å hjelpe med å tilby rabatterte priser på ruter fra London. Det er i hovedsak ruter til Aberdeen, Brussel, Paris, Düsseldorf, Billund, Frankfurt, Belfast, München, Newcastle og Oslo. Tilbudet gjelder for reiser frem til 3. mars.
Om selskapet
British Midland Regional Limited (kjent som bmi Regional) var et Britisk flyselskap som drev med passasjerflyvninger i Norge, Sverige, Danmark, Storbritannia, Tyskland, Belgia, Frankrike og Italia. Flyselskapets hovedkontor lå på East Midlands Lufthavn i North West Leicestershire, og hadde sine operative baser i Bristol, Birmingham, East Midlands, Manchester, Glasgow, Edinburgh og Aberdeen. Den 16. februar 2019, meldte selskapet seg konkurs, grunnet Brexit-saken og høye drivstoffpriser.
BMI Regional var et tidligere datterselskap av British Midland International (BMI). Selskapet senere ble kjøpt av International Airlines Group (IAG) fra Lufthansa i april 2012. BMI Regional ble i mai 2012 solgt til Sector Aviation Holdings. Da ble det et uavhengig flyselskap, og har hatt sin egen operative lisens (AOC) siden oktober 2012.