Flyselskap

Gratulerer med dagen Concorde

Foto: Shutterstock

Lørdag 2. mars 2019 er det nøyaktig 50 år siden den første Concorde tok av. Jeg hadde tenkt å bruke ordtaket «på vingene», men det noe underlig formede flyet hadde et moderat vingespenn på 25.6 meter. Uansett – Gratulerer med dagen Concorde !!

For å sette dette i perspektiv, Airbus A380 har nesten 80 meter i vingespenn. Men heller ikke det flyet ble en kommersiell suksess.

UNITED KINGDOM – (Photo by David Parker/BWP Media/Getty Images)

Historien bak Concorde

Aérospatiale-BAC Concorde var et turbojet-drevet supersonisk passasjerfly. Flyet var et resultat av et anglofransk samarbeid, hvor engelske BAC og franske Aérospatiale samarbeidet om å utvikle flyet. Concorde fløy første gang i  2. mars 1969 og ble satt inn i ordinær rutetrafikk i 1976.

Concorde fløy faste transatlantiske ruter mellom London og Paris til New York og Washington, D.C.. Overlydsflyet var i stand til å fly disse strekningene på halvparten av den tiden i forhold til vanlige fly brukte.

Selv om flyet var i drift i 27 år, ble det kun bygget 20 av typen. Salget kunne derfor ikke forsvare utviklingskostnadene, og de to produsentene led store økonomiske tap. Den britiske og franske staten anså det likevel som viktig å opprettholde driften av Concorde, og subsidierte derfor Air France og British Airways, de to operatørene av flytypen, for å sikre fortsatte flygninger. Dette skulle likevel vise seg å ikke være tilstrekkelig. I kjølvannet av flytypens eneste fatale ulykke i 2000 og krisen i flybransjen like etter terrorangrepet 11. september 2001, fant begge operatørene ut at videre drift ville være umulig. Concorde hadde dermed sin siste flygning den 26. november 2003.

Overlydsflyet Concorde ble sett på som en teknologisk triumf innen moderne passasjerfly og står igjen i dag som et ikon innen flyhistorien. Utviklingen av Concorde bidro også til mange teknologiske nyvinninger som brukes i dagens passasjerfly.

Gratulerer med dagen Concorde
G-BOAD var en periode malt i Singapore Airlines farger på den ene siden og British Airways på den andre. Foto: Steve Fitzgerald

Leasing avtaler og Singapore Airlines

Singapore Airlines samarbeidet med British Airways på 70-tallet. Concorde hadde ikke tillatelse til å lande på John F. Kennedy-lufthavnen utenfor New York på denne tiden, og Air France og British Airways lette derfor etter nye ruter å benytte Concorde-flåten på. British Airways fant ut at det mest lukrative markedet foruten USA fantes i Asia, og da spesielt tidligere britiske kolonier som Singapore og Hongkong. De første forsøkene ble gjort i 1976 med en rute fra London til Singapore via Bahrain. Satsingen var ingen stor suksess, siden flyruten gikk over mange landområder, noe som gav restriksjoner på supersoniske flygninger. British Airways brukte 9 timer på ruten, medregnet mellomlandingen i Bahrain. Flyet som ble benyttet på ruten, G-BOAD ble malt i Singapore Airlines logo-skjema på venstre side, mens det hadde British Airways på høyre. Braniff International Airways leide ti av Air France og British Airways sine Concord i 1979. Disse ble brukt på ruter mellom Dallas og Washington, D.C.. Det var Air France og British Airways-mannskap som opererte segmentet mellom Europa og USA, mens Braniffs eget mannskap avvløste dem ved ankomst i USA, og fløy videre mellom de to byene.

British Airways
Dette er London Heathrow i 1976 . Jeg er født I 1971, og arbeidet på T1 og T4 i 1997-2000. Concorde G-BOAA – first flight LHR – BAH (21/01/1976) – Foto: British Airways

Ulykken som endret alt ?

Flyvningen var ikke en ordinær rute, men chartret av et tysk cruiseselskap som skulle frakte passasjerene til New York, hvor de skulle boarde skipet MS Deutschland. Skipet skulle frakte europeerne rundt på et 16 dagers cruise i Karibien. Etter halvannet minutt i lufta styrtet Concorden for første gang i flyets historie. En 43 centimeter lang metallgjenstand fra en DC-10 som lå på rullebanen, punkterte ett eller flere av hjulene til Concorden. Fragmenter ble kastet mot drivstofftankene på flyet i en hastighet på over 500 km/t.

Drivstoff som kom strømmende ut av drivstofftanken på venstre side av flyet, ble mest sannsynlig antent av elektrisk gnist. Flyet eksploderte og gikk i bakken. Totalt 109 personer omkom etter ulykken. Derav fire mennesker på bakken. En person ble kritisk skadet.

Foto: NASA

Concorde ble naturlig nok tatt ut av tjeneste umiddelbart. Dette på tross av at det var den første ulykken med flyet. Noensinne. I tillegg var det et annet fly som hadde forårsaket ulykken.

Etter ulykken

Den første flighten med Concorde etter den fatale ulykken i 2000, ble foretatt 11. september året etter. Den datoen er ikke umulig å ta feil av. Dette var samme dagen som USA opplevde sitt største terrorangrep noen sinne.

British Airways Concorde
Foto: British Airways

Men allerede i 2003 var det slutt for Concorde. Både British Airways og Air France annonserte at de kom til å førtidspensjonere maskinene. Dette på tross av at det aldri hadde vært noen store ulykker med flyet, forårsaket av feil på maskinen. En av årsakene var at franske Aérospatiale forsvant inn i giganten Airbus. Sistnevnte nektet til syvende å sist å lage flere reservedeler til Concorde, og ville heller konsentrere seg om viktigere deler av drifta. Airbus ønsket heller ikke å drive vedlikehold av maskinene. Noe som skapte problemer for de to flyselskapene.

Foto: Paul Fabrizio Ettore Reale

 

Concorde i Norge

Concorde ble aldri brukt på regulære flygninger til og fra Norge, men har besøkt landet ved flere anledninger. Første gang var 23. juni 1975 på Bodø lufthavn i forbindelse med en testflyvning.

I september 1984 ankom en chartret Concorde fra London med 90 representanter for britisk sjømat-industri, invitert av Fiskerinæringens informasjons utvalg for reker. To dager etter at nye Oslo lufthavn, Gardermoen åpnet, den 10. september 1998 fløy Air Frances fra Charles-de-Gaulle til Gardermoen, og tilbake med passasjerer som hadde bestilt seter gjennom det svenske reiseselskapet Ask Mr. Nilsson, som hadde chartret flyet. Det var forøvrig Concorden med navn F-BVFC som var i Oslo. Det har også vært Concorde-maskiner på Stavanger lufthavn, Sola.

Kilder: Wikipedia / Wikimedia / British Airways

%d bloggere liker dette: