Delta Airlines, verdens nest største flyselskap målt etter antall tilgjengelige seter (233,7 millioner årlig), og en flåte på 891 fly, sier nå at de vurderer å anskaffe Boeing 797 som erstatning for en aldrende flåte av Boeings 757 og 767.
Boeing 797 er «neste» generasjons fly bra Boeing og er forventet vist ved Paris Air show sommeren 2019.
Det er her Delta kommer inn i historien. Flyselskapet har en rekke aldrende fly, inkludert B757 og B767. I en verden hvor effektiviteten blir til beslutningstageren, blir disse flyene pensjonert de neste ti årene. Delta er angivelig interessert i å erstatte disse med B797.
Ikke offisielt
Boeings 797-prosjekt er ikke engang blitt offisielt lansert. Det blir løpende arbeidet med flyet, men det skjer bak lukkede dører. Siden oktober 2018 har797-prosjektet pågått, men er enda ikke godkjent internt hos Boeing. Alt som hittil er lekket ut for det nye flyet er beregnet rekkevidde og antall seter.
Boeing har fortalt at de vurderer å starte med to B797-modeller. Den første har arbeidsnavnet B797-6 og vil bli designet til å frakte 228 passasjerer på 4500nmi avstand. Dette vil bli fulgt av B797-8, designet til å frakte 267 passasjerer, men det ville bare nå 4,100nmi.
Mer drivstoffeffektiv
Boing har bygd fly i mange år, og har lært mye gjennom tiden. Selskapet er nå utstyrt med fly med brenselbesparende tiltak venstre, høyre og sentrum. Dette har blitt spesielt viktig for sent da drivstoffprisene fortsetter å stige. Og ikke minst fokuset på grønt-skifte også i luftfarts industrien.
De høye drivstoffprisene gjør at flyvningene koster mer enn tidligere. Det som har ført til at noen lavpris-selskapet som Primera Air er konkurs. Andre flyselskaper som Wow prøver desperat å finne en kjøper, mens Flybe ble kjøpt av Virgin Atlantic.
Delta vurderer 200 Boeing 797
Delta Airlines har vært i diskusjoner med Boeing, og det ifølge selskapets administrerende direktør i Delta selv. AeroTime forteller at Edward H. Bastian bekreftet at han var i foreløpige samtaler med Boeing angående flyet, og at Delta er «veldig interessert» i B797.
Vi er i en veldig foreløpig fase med Boeing på det, og det vi finner ut av. Forhåpentligvis vil de bestemme seg for å sette i gang produksjonen. Delta vurderer 200 fly som erstatning for dagens 757 og 767, som vi må bytte ut i løpet av det neste tiåret.
Edward H. Bastian, CEO of Delta Airlines.
Det virker nesten sikkert at Boeing vil fortsette med å lansere B797, og denne interessen fra Delta burde sikkert hjelpe.
Delta Airlines
Delta Airlines er verdens nest største flyselskap målt i antall passasjerer (2018), og det fjerde største målt i omsetning (2004). Selskapet har hovedkvarter i Atlanta, Georgia i USA og flyr rutetrafikk over hele USA, samt flygninger til Latin-Amerika, Europa, Asia og Karibia. Selskapet ble etablert i 1924.
Rutenettverket er mye basert på hovedflyplassene i Atlanta, Cincinnati og Salt Lake City of JFK flyplassen i New York. Også flyplassene La Guardia i New York, Orlando og Boston har et mindre fokus av ruter. Det internasjonale rutenettverket omspenner alle verdensdeler med unntak av Oseania og Antarktis. Mindre ruter på innenriksnettverket betjenes av kontraktsfestede selskaper som flyr under navnet Delta Connection.
Som med en rekke andre tradisjonelle flyselskap har Delta slitt med fortjenesten, og har operert under amerikanske konkursbestemmelser (Chapter 11) siden September 2005. Det konkurrerende selskapet US Airways har forsøkt å kjøpe opp Delta-selskapet. I 2008 ble Northwest Airlines innlemmet i Delta. Sammenslåingen ble annonsert 14. april 2008, og skapte verdens største flyselskap.
Etter godkjenning av fusjonen 29. oktober 2008 fortsatte Northwest å fungere som et heleid datterselskap av Delta frem til 31. desember 2009, da begges AOC ble slått sammen (Delta-AOV ble videreført). Delta fullførte integrasjon med Northwest 31. januar 2010, da deres reservasjonssystemer og nettsteder ble kombinert, og merkevaren Northwest Airlines ble offisielt pensjonert.
Hovedfoto: Sunclaro