Varsellampen skal varsle om avvik i flyenes angrepsvinkel, altså vinkelen mellom vingens plan og luftstrømmen. Den såkalte angrepssensoren er ment å varsle piloten om nesen på flyet er for høy, noe som kan fører til at flyene steiler.
En sviktende angrepssensor antas å bidratt til både Lion Air 737 Max-ulykken i Indonesia i oktober i fjor, samt flystyrten i Etiopia 10. mars. I de to ulykkene mistet henholdsvis 189 og 157 mennesker livet.
Vi har valgt å ikke utstyre våre Boeing 737 MAX med dette ekstrautstyret. Det er en beslutning som andre flyselskap også har tatt, siden det er ikke en sikkerhetsfunksjon og heller ikke et krav fra Luftfartstilsynet, til tross for at enkelte har kommet med falske påstander om dette.
Norwegian til nyhetsbyrået Reuters.
Ikke installert varsellampe
Boeing 737 MAX har stått på bakken verden over i en uke på grunn av to ulykker som kan ha sammenheng. Det fortsatt uvisst når flyforbudet vil oppheves.
Det er få flyselskaper der MAX-flyene utgjør en veldig stor andel av flåten, men dette vil uansett ha konsekvenser. Et av selskapene som forbereder seg på å måtte være uten disse flyene i lengre tid, er Air Canada:
Ettersom det er usikkert når 737 MAX kan settes i drift igjen, har vi nå fjernet disse flyene fra vårt ruteprogram fram til 1. juli 2019.
Air Canada skriver at de gjør dette for sin egen planlegging og for å kunne sikre en forutsigbarhet for sine reisende. Det kanadiske selskapet har 24 slike fly i flåten og er dermed av de aller største 737 Max-brukerne
Indonesiske Garuda kansellerer bestilling
Det indonesiske flyselskapet Garuda er det første flyselskapet som kansellerer sin bestilling av Boeing 737 MAX. Selskapet bekrefter at de vil bryte en kontrakt på grunn av mangel på offentlig tillit til en flytype som har krasjet to ganger i løpet av fem måneder. Selskapet skulle egentlig få levert 50 fly fra Boeing.
Garuda Indonesia er Indonesias nasjonale flyselskap, oppkalt etter den mytiske Garuda-fuglen. Flyselskapet har hovedsete i Jakarta på Soekarno-Hatta internasjonale lufthavn, og har baser på Ngurah Rai internasjonale lufthavn (Bali), Sultan Hasanuddin internasjonale lufthavn (Makassar), Kuala Namu internasjonale lufthavn (Medan) og Juanda internasjonale lufthavn (Surabaya). De flyr primært til destinasjoner i Sørøst- og Øst-Asia, Midtøsten og Australia. Garuda Indonesia er heleid av staten. Selskapet ble 5. mars 2014 medlem av SkyTeam.