Flyselskap

Flyselskapene holder sikkerhetsopplæring ’til et absolutt minimum’

til et absolutt minimum

Lederen av UK Flight Safety Committee (flysikkerhets komite) forteller at flyselskapene og fabrikantene holder sikkerhetsopplæring til et “absolutt minimum” for å holde kostnadene lave.

Dai Whittingham, som leder komiteen forteller at bransjen har “mindre ønske om å gi opplæring”. Fokus er igjen rettet mot sikkerhetsopplæring  av piloter, etter at Boeing 737-MAX Ethiopian Airlines-flyvningen ET302 styrtet og drepte alle 157 om bord. Boeing hevder at sikkerheten har “høyeste prioritet”.

UK Flight Safety Committee består av representanter fra bransjen, inkludert de store flyselskapene, produsentene og sikkerhets myndigheter.

Til et absolutt minimum nivå

Aksjonærer og eiere følger flyselskapene tett på kostnadssiden. Utgifter til trening av av kapteiner og co-piloter blir ikke nødvendigvis prioritert.

Dai Whittingham i intervju med BBC.

Han sa at hvis flyselskapene ønsket mer trening så måtte de argumentere med sin interne økonomi avdeling for å få det godkjent. Økonomi er også en utfordring hos flyprodusentene.

Flyprodusentene ønsker ikke å selge fly som vil medføre store omskolerings kostnader for flyselskapene. Det er i deres interesse å holde kostnadene lave.

Ethiopian Airlines var den andre ulykken med Boeing 737 MAX 8 over periode på fem måneder. Et fly fra selskapet Lion Air i Indonesia havarerte i oktober 2018, og drepte alle 189 personer om bord.

Tidligere i uken uttalte etterforskerne i Etiopia at det er likheter mellom begge sammenbruddene, men verden er nå utålmodig venter på flere detaljer fra de svarte boksene.

Siden de aller første dagene etter krasjet har det vært rettet oppmerksomhet mot pilotene og deres opplæring.

Det finnes ingen bevis for at pilotene hos Ethiopian Airlines har manglet den nødvendige treningen, men krasjet har fyrt opp en debatt om sikkerheten i bransjen generelt.

Made in China

Minimum opplæring for konvertering til 737-MAX?

Boeing 737 MAX 8 er en ny versjon av den populære arbeidshesten Boeing 737-NG. Minimum opplæring som kreves for en pilot for å konvertere til det nye flyet ble etablert av Boeing, og godkjent av amerikanse Federal Aviation Administration (FAA).

Når en pilot konverterer til en ny flytype, er det kjent som “omskolering”. I tilfelle av 737-MAX kan omskoleringen eller tilleggs treningen gjøres rent online. Det er ikke obligatorisk for erfarne 737 piloter å gjennomføre ytterligere trening i en simulator.

En pilot som er ansatt i et stort europeisk flyselskap og har fullført konverteringen til MAX-modellen fortalte at det datamaskinbaserte kurset tok ham omlag to timer.