Flyselskap

Norwegian utsetter Airbus-bestillinger

Norwegian utsetter Airbus
Foto: Airbus

 

Norwegian utsetter nå ytterligere leveranser av nye fly, og selskapet har kommet frem til en endelig avtale med Airbus. Avtalen sparer Norwegian for milliardinvesteringer i 2019 og 2020.

I februar inngikk Norwegian en tilsvarende avtale med Boeing som ledd i å redusere selskapets forpliktelser. Den gang gjaldt det utsatt leveranse av 12 Boeing 737. Også en avtale om å kjøpe fire Airbus-fly fra SAS ble utsatt.

Utsettelsene er et ledd i strategien med å hente ut gevinst på den kapasiteten som er bygget opp i løpet av de siste årene, og selskapets endrede fokus fra vekst til lønnsomhet.

Heter det i børsmeldingen.

I alt vil avtalen redusere Norwegians kapitalforpliktelse med 570 millioner dollar i 2019 og 2020, om lag 4,85 milliarder kroner etter dagens kurs.

Utsetter leveranser

Norwegians datterselskap Arctic Aviation Assets har signert avtaler med flyprodusentene Boeing og Airbus om utsettelse av flyleveranser. Utsettelsene skal bidra til å kutte selskapets investerings-forpliktelser i år og neste år, skriver Norwegian i en børsmelding onsdag. Leveringen av 12 Boeing 737 MAX-fly utsettes fra 2020 til 2023 og 2024.

Utsettelsene er i tråd med Norwegians strategi om å kapitalisere på oppskaleringen de siste årene og det endrede fokuset fra vekst til lønnsomhet. Norwegian skriver at meldingen er en forlengelse av informasjonen gitt om emisjonen der selskapet henter 3 milliarder kroner.

Fakta om Airbus A321

A321 er den lengste versjonen i A320-serien, og kan på det meste presse inn 240 seter.  LR-utgaven, som altså står for forlenget rekkevidde, har ikke eksistert tidligere. Den får en maksimal avgangsvekt (mtow) på 97 tonn og blir i stand til å frakte 206 passasjerer 4.000 nautiske mil.

I Norwegians énklassekonfigurasjon blir det plass til om lag 220 passasjerer.

A321LR er det eneste mellomdistanseflyet av denne størrelsen på markedet og flytypen passer svært godt inn i vår fremtidige flåte, både med tanke på størrelse, rekkevidde og lavt drivstofforbruk. Vi vil kunne få en betydelig kostnadsfordel og økt konkurransekraft fremover.

Norwegian-sjef Bjørn Kjos i en pressemelding.