Flyselskap

Setter Airbus Beluga XL – nummer 2 i trafikk

Flyene skal understøtte økt produksjonstakt på langdistanseflyet A350 XWB. Beluga XL får for eksempel plass til to A350-vinger på én gang, mens dagens fraktfly kun får med seg én vinge om gangen fra selskapets vinge fabrikk i Broughton i Wales.

Transportflyet er basert på A330-200F og er arvingen til den såkalte Super Transporter-familien i Airbus. Hovedoppdraget er å frakte digre flydeler fra forskjellige anlegg rundt omkring i Europa til sluttmontering-fabrikkene i Frankrike, Tyskland og Spania.

Dette er Airbus Beluga XL

Beluga XL har et lasterom på i overkant av 1.800 kubikkmeter, det er seks meter lengre og én meter bredere enn forgjengeren, og vil kunne klare å fly 2.200 nautiske mil (4.000 km) med maksimal last, 51 tonn. Tidligere har også 53 tonn blitt oppgitt. Maksimal avgangsvekt er 227 tonn, mens maksimal landingsvekt blir 187 tonn. Beluga XL ble lansert i 2014 og følger så langt tidsplanen som da ble lagt fram til punkt og prikke. Den gang ble det sagt at første flygning ville skje halvveis ut i 2018. Planen videre er å sette de to første flyene i drift neste år.

Som med dagens supertransportere er det planlagt at Beluga XL-flåten skal bestå av fem fly. I 2025 skal alle være i drift i selskapet Airbus Transport International (ATI).

 

Alle fotos: Airbus Media library