Streiken har kostet SAS store summer. Samtidig fortsetter valutatap og sakte stigende drivstoffpriser å påvirke SAS resultater. Nå peker britiske analytikere at andre kvartal vil være et tap for flyselskapet.
Tirsdag fremlegger flyselskapet SAS frem regnskapet for andre kvartal. Flyanalytiker Jacob Pedersen i Sydbank venter at det vil bære preg av pilotstreiken, som varte fra 26. april til 2. mai i år. I et notat anslår analysesjefen at inntektene vil bli rammet av en negativ effekt på MSEK 350. Det tilsvarer MNOK 317,7 som følge av streiken.
SAS kommende kvartalsrapport for andre kvartal av regnskapsåret, flyselskapet har ett avvikende regnskapsår og kvartalet dekker februar til april, kan bli en rystende rapport. Den blir ikke publisert før den 28. mai, men allerede nå har analytikere hos den britiske banken HSBC at det kan vise et betydelig underskudd. I så fall er det et trendbrudd på de stadig bedre tallene som SAS har kunnet vise de siste årene.
Det er fremfor alt seks-dagers streiken i april som bærer vekten av resultatet. Ved presentasjonen av rapporten forventer vi at diskusjonen vil berøre avtalen med pilotene og hvordan det kan påvirke de årlige personalkostnadene og lønnsomheten.
HSBC i en uttalelse sitert i norske medier.
SAS kvartalsrapport – dyre piloter
Avtalen med pilotene, hvilket nivå det egentlig ligger på, har trukket kritikk fra blant annet Svenske Bedriftsforbundet som bestemte seg for ikke å betale ut konfliktstøtten på rundt 250 millioner som ellers ville ha gått for å dekke noen av kostnadene ved streiken. Dette skyldes at avtalen er høyere enn det såkalte merket som gjelder lønnsøkninger på det svenske arbeidsmarkedet generelt.
I tillegg til kostnadene knyttet til konflikten forventer HSBC, som SAS tidligere har uttalt, at den svenske kronen forblir svak i verdi, stigende drivstoffkostnader og redusert flyging hovedsakelig innenlands vil påvirke tallene. Samlet sett kan dette for andre kvartal være et resultat før skatt på minus SEK 758 millioner.
Etter en sju dager lang streik og tusenvis av kansellerte avganger, ble SAS og pilotene enige om å få flyene på vingene igjen. SAS har trolig tapt flere hundre millioner kroner på streiken, som har rammet opp mot 400.000 passasjerer.
Her er noen av de viktigste punktene i avtalen
- Mer forutsigbarhet: Andelen piloter som får ha en forutsigbar turnusordning økes nå fra 40 til 60 prosent.
- Ansettelses-trygghet: To samarbeidsavtaler som var sagt opp, er nå tilbake, og inngår som en del av tariffavtalen. Avtalene regulerer ansettelses trygghet og ansiennitets muligheter.
- Lønnsøkning: Partene er blitt enige om en lønnsøkning for pilotene på 3,5 prosent i år, 3 prosent i 2020 og fire prosent året etter der igjen, 2021. På forhånd ønsket krevde pilotene en lønnsøkning på 13 prosent.
- Fleksibilitet: Et punktene er at langdistansepiloter også skal kunne produsere på kortdistanse nettet.