Flyselskap

Kan ha kostet SAS dobbelt så mye

vil selge seg ut kan ha kostet SAS dobbelt
Foto: SAS

 

Pilotstreiken kan ha kostet SAS dobbelt så mye som selskapet oppgir, ifølge kilder til DN.se.

I en pressemelding uttalte flyselskapet at den treårige avtalen medfører en årlig kostnadsøkning på 4,37 prosent. Men ifølge avisens kilder bør det snarere dreie seg om en tosifret kostnadsøkning i prosent.

DN har også sett avtalene. I en av dem er det en pott på ti millioner i året som vil skal fordeles til SAS-piloter. I tillegg er mange av dem berettiget til ekstra fridager og arbeidsplaner med færre produksjons dager, skriver avisen.

Med arbeidstidsreduksjon, færre produksjonsdager og disse ti millioner som også er avtalt, er du over 15 prosent.

Sier en av kildene til DN.

Kan ha kostet SAS dobbelt

Tirsdag fremlegger flyselskapet SAS frem regnskapet for andre kvartal. Flyanalytiker Jacob Pedersen i Sydbank venter at det vil bære preg av pilotstreiken, som varte fra 26. april til 2. mai i år. I et notat anslår analysesjefen at inntektene vil bli rammet av en negativ effekt på MSEK 350. Det tilsvarer MNOK 317,7 som følge av streiken.

Pilotstreiken kan ha kostet SAS dobbelt så mye – A320neo cockpit – Foto: Airbus

SAS kvartalsrapport – dyre piloter

Avtalen med pilotene, hvilket nivå det egentlig ligger på, har trukket kritikk fra blant annet Svenske Bedriftsforbundet som bestemte seg for ikke å betale ut konfliktstøtten på rundt 250 millioner som ellers ville ha gått for å dekke noen av kostnadene ved streiken. Dette skyldes at avtalen er høyere enn det såkalte merket som gjelder lønnsøkninger på det svenske arbeidsmarkedet generelt.

I tillegg til kostnadene knyttet til konflikten forventer HSBC, som SAS tidligere har uttalt, at den svenske kronen forblir svak i verdi, stigende drivstoffkostnader og redusert flyging hovedsakelig innenlands vil påvirke tallene. Samlet sett kan dette for andre kvartal være et resultat før skatt på minus SEK 758 millioner.

Etter en sju dager lang streik og tusenvis av kansellerte avganger, ble SAS og pilotene enige om å få flyene på vingene igjen. SAS har trolig tapt flere hundre millioner kroner på streiken, som har rammet opp mot 400.000 passasjerer.

Her er noen av de viktigste punktene i avtalen

  • Mer forutsigbarhet: Andelen piloter som får ha en forutsigbar turnusordning økes nå fra 40 til 60 prosent.
  • Ansettelses-trygghet: To samarbeidsavtaler som var sagt opp, er nå tilbake, og inngår som en del av tariffavtalen. Avtalene regulerer ansettelses trygghet og ansiennitets muligheter.
  • Lønnsøkning: Partene er blitt enige om en lønnsøkning for pilotene på 3,5 prosent i år, 3 prosent i 2020 og fire prosent året etter der igjen, 2021. På forhånd ønsket krevde pilotene en lønnsøkning på 13 prosent.
  • Fleksibilitet: Et punktene er at langdistansepiloter også skal kunne produsere på kortdistanse nettet.

One comment

  1. SAS har fremdeles de nest billigste piloter i Europa. Og de desidert billigste langrutepiloter i verden. Men SAS har også den absolutt dyreste administrasjon i verden. Så det går kanskje sånn ca i 0.

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *

Dette nettstedet bruker Akismet for å redusere spam. Lær om hvordan dine kommentar-data prosesseres.