Airbus A350-900 XWB er et av verdens mest avanserte langdistanse fly. SAS vil allerede i løpet av 2019 motta sin første av totalt åtte bestillinger. I følge den offisielle prislisten koster de 317,4 millioner dollar hver, eller tilsvarende 2,8 milliarder kroner.
Opprinnelig hadde SAS første leveranse fått nummeret #MSN360, men i bransjen hvor enkelte forsvinner enn i en gammeldags western-duell, er produksjons-nummeret endret til #MSN358.
Akter delen av flyet er produsert ved Airbus fabrikken i Hamburg. Akterkabinen er også bli fraktet videre til slutt-montering i den franske byen Toulouse. Kunsten å transportere så store deler foregår via luftbro med Beluga.
Fraktet med Beluga
Bestillingen av det nye langdistanse-flyet ble annonsert av SAS 25. juni 2013 på en pressekonferanse i Oslo. I tillegg til de åtte A350-ene, bestilte SAS også fire nye Airbus A330-300 Enhanched, og disse flyene ble allerede levert innen utgangen av 2015 og mot slutten av juni kan vi hilse Birk Viking velkommen ? Sistnevnte skal erstatte den «grimme ætling» eller LN-RKP.
Nå har Airbus offisielt startet produksjonen av det første A350-flyet til SAS på produksjonslisten. Opprinnelig hadde flyet MSN360 som fabrikat, men alt endrer seg og nå er det MSN358 som gjelder.
Utsatt, men velkommen Ingegerd Viking
Det var opprinnelig planen at SAS ville motta sitt første flyet i 2018, men det ble senere utsatt for et år. Ønsket var at SAS ville motta flyene med en tettere frekvens. Ett fly vil ankomme flåten i 2019, mens to fly vil ankomme i 2020 og fem i 2021. Ordren til SAS ble gjort i sammenheng med at selskapet bestilte oppgradering av sine eksisterende Airbus A330, samt fire nye A330-300EX.
Viking navn
De første seks flyene har allerede fått registreringsnummer og navn.
- SE-RSA Ingegerd Viking
- SE-RSB Hagbard Viking
- SE-RSC Orvar Odd Viking
- SE-RSD Halvard Viking
- SE-RSE Ingeborg Viking
- SE-RSF Hjalmar Viking
De to første navnene har SAS tidligere brukt til fly som nå er pensjonert. Ingegerd Viking var også navnet på den første Boeing 767-300ER langdistansefly som ble levert til SAS den 29. mars 1989.
Da de nasjonale rutene i Danmark, Norge og Sverige gikk sammen i 1946, ble det bestemt at SAS-flyene skulle oppkalles etter vikingene, for å understreke den felles skandinaviske arven. Det første flyet fikk navnet Dan Viking, og siden har SAS-flyene blitt oppkalt etter konger og høvdinger, oppdagere og erobrere, poeter og runesteinrissere, samt gudene i den norrøne mytologien.
Maria Gardefjord, Manager Lease Management i SAS.
Jeg var med Torbjørn Yggeseth på den første 767-acceptance flighten fra Everett til Moses Lake – med touch-and-go med bare en motor (andre på idle), over tre timers testflyging. Det var med 767 Ingegerd Viking.