I går fullførte Boeing et nytt skritt mot å få det nye 777X-flyet i drift. Den nye 777-varianten har nylig fullført sin første taxi-test ved produksjonsanlegg på Paine Field i Everett, Washington. Boeing 777X fullfører taxi test.
Ifølge Aeronautics Online var flyet som utførte testen registrert N779XW. Akselererende ned Paine Fields rullebane 16R, 777x kom deretter til slutt med sine bremser og spoilere. Boeings ansatte kunne sees kjøle flyets bremser.
Boeing anslår at 777X i gjennomsnitt vil være 10% billigere å operere enn Airbus A350-1000. Deres nettsted viser også at 777-8 vil tilby 4% lavere driftskostnader, og 777-9 opp til 11% lavere kostnader. Videre sier de også at maskinen vil være 12% mer drivstoffeffektiv. Nedenfor er video av den faktiske taxitesten:
Boeing 777X fullfører taxi test
For tre uker siden 29. mai var det rapporter om at N779XW ble sett på å utføre sin første motor-oppstart, da røykskyer kunne observeres fra avstand.
Vi har også nylig rapportert forrige uke at Lufthansas første 777X kunne ses på Boeings testflyvningslinje. Oppdaget av AirlineGeeks på Paine Field i Everett, Washington, har det motor-løse flyet betegnelsen WH003. Bare noen dager siden, satte Boeing et innlegg på Twitter med opptak av 777X som utvider sin vinge:
Programforsinkelser
Dessverre har 777X-programmet blitt rammet av en rekke problemer som forårsaker forsinkelser i tidsplanen. I forrige uke rapporterte vi fra Paris Air Show at GE (General Electric) gjorde åpenbaringen at det er nødvendig med et større redesign til en del for GE9X-motorene, som driver Boeing 777X.
Ifølge K5 News er det sagt at de jobber med et «holdbarhetsproblem» som ble funnet under testing i Ohio. Som et resultat er det usannsynlig at motorsertifisering skjer til høsten i år, og trykker tilbake testflyet av typen med flere måneder.
Tidligere håpet Boeing å gjennomføre det første testflyet på eller rundt 26. juni. Men Boeing ga advarsler om at dette «vinduet» for testflyet kunne løpe inn i begynnelsen av juli. Nå ser det ut til å være en mye lengre prosess.
Programforsinkelser er ikke akkurat en overraskelse for nye flytyper – i hvert fall bør de ikke være. Forsinkelser er ikke uvanlige.
737 MAX-programmet hadde en rimelig andel av forsinkelser. Og selvfølgelig var det betydelige forsinkelser for 787 Dreamliner-programmet, da flyet var en forbløffende tre år etter planen da den ble lansert. Flytypen hadde et originalt leveringsmål for mai 2008. Men den første 787 gjorde det bare å lansere kunden All Nippon Airways (ANA) i september 2011.
Flyselskaper utsetter sine bestillinger
Emirates rekkefølge representerer nesten halvparten av alle de 344 bestillingene Boeing har tatt for 777X. Emirates president Tim Clark ga bekreftelse i et intervju i forrige uke at 777X-forhandlinger avsluttes snart. Utfallet kan imidlertid ikke bli annonsert før Dubai Air Show på høsten.
I ytterligere dårlige nyheter for Boeing, ble det rapportert av Reuters at konkursrammede konkurrenten i Etihad ønsker å «utforske alternativer med Boeing for å kansellere eller utsette bestillinger for 777X-jetfly.» Etihad har 25 777Xs på bestilling med Boeing.