Samferdselsdepartementet har besluttet å tildele kontrakter til selskapene Air Leap for ruten Røros-Oslo og Widerøe for flyrutene fra Vestlandet mot Oslo og Bergen for perioden 1. april 2020 – 31. mars 2024.
Store avstander og utfordrende topografi gjør at Norge er spesielt avhengig av luftfart, og det regionale flyrutenettet er å anse som et kollektivtilbud i distriktene. Gjennom tildeling av nye kontrakter på de regionale flyrutene i Sør-Norge, viderefører vi et godt og markedstilpasset tilbud også i de neste fire årene.
Jon Georg Dale, samferdselsminister.
Fordelingen av kontrakter på de utlyste rutene blir fra 1. april 2020 som følger:
RUTENUMMER | RUTE | OPERATØR FRA 1. APRIL 2020 |
1 | Røros–Oslo | Air Leap |
2 | Førde–Oslo | Widerøe |
3 | Sogndal–Oslo | Widerøe |
4 | Sandane–Oslo | Widerøe |
5 | Ørsta-Volda–Bergen | Widerøe |
6 | Sogndal–Bergen | Widerøe |
7 | Sandane–Bergen | Widerøe |
Tre flyselskap var med i konkurransen
Kontraktene tildeles etter konkurranse på drift regionale ruteflyginger i Sør-Norge, utlyst 7. februar 2019. Flyselskap i alle EØS-land ble invitert til å levere tilbud på drift av de til sammen syv rutene.
Tre flyselskaper leverte tilbud innen fristen 8. april 2019. De tre selskapene er:
- Air Large European Aviation Project AB (Air Leap)
- UAB DOT LT (DOT)
- Widerøe’s Flyveselskap AS (Widerøe)
Air Leap la inn tilbud på ruten Røros–Oslo (1), DOT på rutene Røros–Oslo og Førde–Oslo (1-2) og Widerøe på alle de utlyste rutene (1-7).
Samferdselsdepartementet har vurdert de innkomne tilbudene. I tillegg har tilbudene blitt forelagt Luftfartstilsynet for vurdering av tilbydernes økonomi og teknisk/operative forhold. Avinor har også fått anledning til å uttale som problemstillinger knyttet til lufthavnsiden.
I henhold til konkurransegrunnlaget skal kontrakten som hovedregel tildeles det tilbudet som har det laveste kompensasjonskravet for hele kontraktsperioden fra 1. april 2020 – 31. mars 2024. Air Leap har lagt inn tilbudet med det laveste kravet til kompensasjon på ruten
Røros–Oslo, mens tilbudet fra Widerøe har det laveste kravet til kompensasjon på ruten Førde–Oslo i kombinasjon med de øvrige rutene på Vestlandet der selskapet er eneste tilbyder.