Flyplass Flyselskap

Derfor trenger Frankfurt en tredje terminal

 

Foto: Fraport AG

Mens Heathrow har det  travelt med sin tredje rullebane, har Frankfurt flyplass Fraport nettopp satt spaden i bakken for sin tredje terminal. Den nye terminalen vil øke Frankfurts passasjerkapasitet drastisk når den åpnes om to år. Hvorfor trenger Frankfurt denne ekstra kapasiteten ? 

Sammen med München er Frankfurt Airport et av de viktigste Lufthansa-knutepunktene. Faktisk er det her hvor man finner den eksklusive Lufthansa First Class terminalen. Frankfurt Lufthavn har et utrolig strengt flyforbud på natten kjent som Nachtflugverbot.

Lufthansa First Class terminal ved Frankfurt –  Foto: Lufthansa

Ifølge Forretningsreisende blir Lufthansa stadig mer bekymret for overbelastning, noe som kan forårsake sen kvelds kanselleringer. Med en stor økning i passasjerkapasiteten tildeles av den nye terminalen, vil disse bekymringene forhåpentligvis bli en ting fra fortiden.

Frankfurt terminaler – Foto: Fraport

Nachtflugverbot

Nachtflugverbot oversettes bokstavelig talt som et nattflyvningsforbud. Overraskende nok er denne nattlige portforbudet enda mer restriktiv enn Heathrows stramme politikk. Alle avganger og ankomster mellom klokken 2300 og 0500 er helt utestengt.

Til sammenligning har Londons Heathrow-flyplass et portforbud mellom 2330 og 0600. Selv om dette varer i en halv time lenger enn Frankfurts forbud, får flyplassen 5,800 operasjoner i disse tider per år. Det betyr at hvis det er betydelig forstyrrelse, har flyselskapet litt fleksibilitet.

Derfor trenger Frankfurt
Foto: Fraport

Økt behov for gater

Med et økt antall porte vil flyplassen kunne håndtere et mye større antall passasjerer hver dag. Når alle de planlagte fasene i Terminal 3 er ferdige, vil flyplassens kapasitet øke med 21 millioner passasjerer hvert år. Skulle de trenge det, kan Frankfurt Airport bygge en ekstra brygge for å håndtere en ekstra fire millioner passasjerer.

Ved å bygge denne tilleggsterminalen vil flyplassen ikke bare kunne håndtere flere passasjerer. Det kan også kutte forsinkelser og kanselleringer.

 

Derfor trenger Frankfurt
Frankfurt terminal 3 – Foto: Fraport

Når skal Terminal 3 åpne?

På mandag ble hjørnesteinen til den nye Terminal 3 lagt. Dette inkorporerer en tidskapsel som skal lagres for Frankfurt Lufthavns fremtid. Frankfurt lufthavns operatører, Fraport, forventer at Pier G åpner i 2021, to år. Dette vil øke kapasiteten med fem millioner.

I tillegg vil i 2023, Pier H og J, sammen med hovedterminalen åpne. Dette vil ha økt kapasiteten med ytterligere 21 millioner passasjerer. Til slutt, bør det være behov for en ytterligere brygge, kjent som K, vil bli konstruert. Dette vil tillate ytterligere fire millioner passasjerer.

Om Frankfurt og Fraport

Frankfurt internasjonale lufthavn (tysk: Flughafen Frankfurt am Main eller Rhein-Main-Flughafen) er Europas mest trafikkerte lufthavn regnet i godsmengde, og Europas nest største lufthavn etter antall reisende. Lufthavnen ligger 12 km. syd for metropolen Frankfurt am Mains bysentrum der hvor de tyske motorveiene A3 og A5 møtes, og utgjør under navnet Frankfurt-Flughafen en egen bydel i Frankfurt. Den har jernbanestasjoner, og er tilknyttet det tyske hurtigtognettet ICE. Med S-Bahn tar det ti minutter å reise mellom lufthavnen og bysentrum. Det arbeider nærmere 81 000 personer ved lufthavnen. Flughafen Frankfurt am Main er Lufthansas viktigste base.

Fraport AG er et tysk statlig selskap som eier og driver lufthavner i Tyskland og rundt om i verden. Det er et av verdens største transportselskaper og er børsnotert på Frankfurtbørsen. Selskapet ble opprettet som den statlige myndigheten Verkehrsaktiengesellschaft Rhein-Main (V.R.M.) i 1947. Det ble delprivatisert i 2001, en merhet på 51,4 % er fremdeles (2014) i offentlig eie.