Flyselskap Rutenytt

Qatar Airways med to daglige A350 avganger

Qatar Airways forblir Qatar Airways Global Sales daglige A350 avganger

Qatar Airways øker til to daglige A350 avganger mellom Oslo og Doha fra desember 2019.

Airbus A350-900 tar 283 passasjerer. Det er 36 seter i Business Class. Selskapet er kåret til «Worlds Best Business Class» av Skytrax i 2017, og 247 økonomiseter i en komfortabel 3-3-3-konfigurasjon. Passasjerene vil oppleve et fly som aldri før, med personlig underholdningssystem med opptil 4000 underholdningsalternativer i alle seter, strøm og USB-uttak, WiFi, avansert klimaanleggsteknologi og full LED-belysning. Støynivået er redusert med opp til 15 effektive oppfattede støydesibel under kravet. Flytypen utstyrt med de nye Rolls-Royce Trent XWB-motorene har 25 prosent mindre CO2-utslipp per passasjer enn andre tilsvarende flytyper i forrige generasjon.

QR179 DOH0140 – 0635OSL 359 D
QR175 DOH0900 – 1355OSL 359 D

QR180 OSL0745 – 1620DOH 359 D
QR176 OSL1555 – 0030+1DOH 359 D

 kapasiteten med A350 daglige A350 avganger

To daglige A350 avganger

Den nye Airbus A350 er Airbus svar på Boeing 787. Den består av komposittmaterialer som er korrosjonsbestandige, noe som gir høyere luftfuktighet og en lavere kabintrykk under flyturen. For ikke å nevne vinduene er mye større også. Qatar dekorerer kabin sin flott.

Airbus A350 XWB er et langdistansefly som produseres av Airbus. Første prøvetur for flyet var 14. juni 2013 og 15. januar 2015 ble det første flyet satt i trafikk for Qatar Airways. Flyet er et to-motors jetfly som til å begynne med, blir tilgjengelig i to varianter. Det blir det første flyet til Airbus der både vinger og flykropp primært blir bygget i karbonfiber. A350-800 får plass til 253 passasjerer og vil ha en rekkevidde på 16 300 km. A350-900 får plass til 300 passasjerer, men vil ha en tilsvarende kortere rekkevidde – 13 890 km. Flyet vil først og fremst være en konkurrent til Boeing 777 og 787.

Det er planlagt fire varianter av A350:

  • A350-800 – 270-seter (med tre klasser, Boeing 787-9-konkurrent) Usikkert om denne vil bli produsert
  • A350-900 – 314-seter (med tre klasser, Boeing 777-200ER & 787-10-konkurrent) I drift vinteren 2015.
  • A350-1000 – 350-seter (med tre klasser, Boeing 777-300ER-konkurrent) planlagt å være i drift i 2017.
  • A350-900ULR – (Ultra-Long Range) Versjon med ekstra rekkevidde (Boeing 777-200LR-konkurrent) planlagt å være i drift i 2018.

2 comments

Comments are closed.