Torsdag ettermiddag norsk tid, vil den første avgangen fra Singapore (Changi International Airport) til New York (Newark Liberty International Airport). Reisetiden blir 18 timer og 25 minutter, og reiselengden er 15 341 km.
Singapore Airlines har fått verdens første Airbus A350- 900ULR (ultra-long-range)levert til verdens lengste flyreise. Den nye Airbus A350-900 ULR har en oppgitt kapasitet på 16 700 km – eller over 20 timer non-stop i luften. Det blir to klasser om bord; 67 seter i Business Class og 94 seter i Premium Economy Class – totalt 161 seter. Til sammenligning leveres en «normal» Airbus 350 med 300 seter i tre klasser.
Bakgrunn
- Singapore – New York nonstop ble første gang lansert som verdens lengste kommersielle flight 28. juni 2004
- Fløyet av fem stk A340-500
Flyene hadde opprinnelig 64 seter i Business Class og 117 seter i Executive Economy Class, men ble i 2008 bygget om til 100 seter, alle i Business Class
- Flytid på ca 19 timer
- Brukte 222 000 liter drivstoff
- Ruten var populær, men ikke lønnsom mot slutten
- Siste flight var 23. november 2013
- Singapore – Los Angeles ble lagt ned 22. oktober 2013
- Verdensrekorden for SIN-EWR står fortsatt!
Airbus A350-900 ULR; er designet for økt komfort; det er et bredere fly, det er høyere under taket, større vinduer og det er et mer stillegående fly. I tillegg kommer egen lyssetting som skal redusere jetlag. Flyets konstruksjon gir også bedret luftkvalitet om bord.
NY & Los Angeles;de to første A350-900ULRs vil gå i rute mellom Singapore og NY. Fra den 2. november starter Singapore Airlines også opp en non-stop rute mellom Singapore og Los Angeles.
67 A350i flyflåten; med leveransen av den første A350-900ULR har Singapore Airlines nå 22A350- 900 i sin flyflåte. 45mer er bestilt – inkludert ytterligere seks av typen ULR.
Kan passere over Kristiansand !
Avhengig av kapteinens rutevalg, kan flyet teoretisk passere over Kristiansand fredag morgen. På lange flyturer kan forskjellen være betydelig, så hvis man kan utnytte medvinden, kan man spare både tid og drivstoff, ikke minst på flygninger til Asia og Nord-Amerika. Planlegging av en flygning er en rimelig kompleks optimaliseringsoppgave med mange faktorer å ta hensyn til. Noen ganger kan det faktisk være verdt å ta en litt lengre rute for å oppnå sterkere medvind, siden dette kan redusere flytiden.
Alternative ruter
Polar Route | North Pacific Route | Atlantic route |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|