Flyplass Flyselskap

Avinor-sjefen måtte nødlande Norges første elfly

årets flyplass Norges første elfly

Norges første elfly måtte onsdag foreta en sikkerhetslanding ved Arendal. Bak spakene satt Avinors konsernsjef Dag Falk-Petersen, og statssekretær Aase Marthe J. Horrigmo var passasjer.

Politiet fikk melding om hendelsen klokka 14.42 om at mikroflyet hadde problemer. Senere ble det bekreftet at flyet hadde gått ned. Flyet mistet motorkraften, opplyser Falk-Petersen til Agderposten. Allikevel går det etter sigende bra med dem begge.

Det gikk eksepsjonelt bra. Vi er verken forslått eller noe annet.

Dag Falk-Petersen, Konsernsjef i Avinor

I tillegg til Falk-Petersen var Horrigmo (H), som er statssekretær i Kommunal- og moderniseringsdepartementet om bord.

Foto: Tormod Flem Vegge / Fædrelandsvennen (fvn.no)
Foto: Tormod Flem Vegge / Fædrelandsvennen (fvn.no)
Under flygningen opplevde jeg at motorkraften ble så redusert at det ikke var mulig å nå frem til flyplassen​, og valgte derfor å gjennomføre en sikkerhetslanding.

Både passasjer og pilot er uskadde.   Hendelsen vil bli rapportert i henhold til regelverket og vil bli gransket av Statens havarikommisjon. Piloten forteller at han rundt 15.000 timer i lufta, som jagerflypiot og som pilot for passasjerfly. Han kan opplyse om at han har opplevd flere nødlandinger og kritiske hendelser som pilot.

Ja, flere, men ikke av denne typen. Jeg har aldri mistet motorkraften på et ettmotors fly og nødlandet, sier piloten.

 

Norges første elfly

Avinor og Norges luftfartsforbund bestilte elflyet Alpha Electro G2 fra den slovanske flyfabrikken Pipistrel, og er norges første elfly som noensinne har lettet. I følge Falk-Petersen som har prøvd flyet en gang tidligere i Italia, er det merkbart mindre støy på innsiden av flyet. Elflyet virker veldig pilotvennlig, samtidig som den er enkel å operere. Det er rett og slett mye mindre å passe på av motorinstrumenter og slikt.

Det norske kortbanenettet er meget ideelt for å teste ut de første komersielle elektriske flyene, som ventes å ha begrenset rekkevidde og kapasitet.

Kilde: Agderposten

Foto: Tormod Flem Vegge og Avinor.