Flyselskap

Avianca Brasil forlater Star Alliance

Allerede fra 1. september 2019 vil Avianca Brasil ikke lenger være medlem av Star Alliance. 

Ocean Airs avgang fra Star Alliance kommer etter de siste månedene av selskapets konkursbehandling. De har fått avslag på sin søknad om (AOC) flyoperatørsertifikatet av brasilianske myndigheter ANAC.

Star Alliance har hatt tilstedeværelse i det brasilianske markedet siden oppstarten i 1997. Da gjennom selskapet Varig som var et av selskapene som stiftet Star Alliance.

Avianca Brasil forlater Star Alliance
Varig Brasil – McDonnell Douglas MD-11/ER Foto: Wikimedia.com

Varig – Star Alliance i Brasil

Varig ble etablert i mai 1927 i Porto Alegre av den tyske immigranten Otto Ernst Meyer. Selskapets første ansatte, Ruben Berta, ble senere selskapets president og ledet Varig frem til sin død i 1966. I de første årene opererte selskapet kun i det sørlige Brasil. Selskapet opprettet sin første internasjonale rute, som gikk til Montevideo, i 1942. I 1945 ble «Stiftelsen Ruben Berta» majoritetseier i selskapet. Denne stiftelsen var eid av de ansatte og eide selskapet frem til sommeren 2006. De første transatlantiske flygningene startet i 1965 da militærjuntaen i landet vedtok å legge ned Panair do Brasil, som var landets største flyselskap frem til da. Nedleggelsen av Panair førte også til at Varig vokste frem som det største flyselskapet i Brasil. Selskapet vokste ytterligere i 1975 da det overtok det konkurrerende selskapet Cruzeiro do Sul.

I 1976 ble selskapets regionale partner «Rio Sul» etablert. I 1994 hadde selskapet store økonomiske problemer og måtte si opp 10% sine 29 700 ansatte samtidig som man måtte utsette betaling av regninger i 60 dager. Flyselskapet Nordeste ble overtatt av Varig i 1995.

Økonomisk crash

På grunn av omfattende gjeld ble selskapet tatt under konkursbeskyttelse i 2005. De økonomiske problemene forverret seg og ruteprogrammet ble kraftig redusert iløpet av første halvår av 2006. I løpet av de syv første månedene av 2006 ble også den operative flåten redusert fra 58 og ned til 10 fly. Etter flere mislykkede forsøk på refinansiering ble Varig kjøpt av det amerikansk-brasiliansk konsortiet «Volo do Brasil» på auksjon i juli 2006. Rent teknisk skjedde dette ved at de nye eierne kjøpte de operative delene av selskapet som ble overført til et «nytt» Varig, mens gjelda i «gamle» Varig ble overtatt av datterselskapet Nordeste. De nye eierne reduserte antallet ansatte fra om lag 9 500 og ned til om lag 4000.

I slutten av januar 2007 mistet Varig sitt medlemskap i flyselskap-alliansen Star Alliance. Samtidig gikk flyselskapet LAN Chile inn med et større lån til de nye eierne. I slutten av mars samme år offentliggjorde flyselskapet GOL at de hadde kjøpt Varig. GOL har gradvis redusert driften i Varig og i 2009 opererte selskapet ikke lengre egne ruter. I stedet utførte Varig flygninger på rutene til GOL.

 

Avianca Brasil forlater Star Alliance

 

Opprinnelig ble Avianca Brazil med i Star Alliance i 2015. De bidro til en tilstedeværelse i det brasilianske markedet. Jeg beklager denne utviklingen. Jeg vil si at det ikke har noen betydning for medlemskapet i Avianca S.A. der er vårt medlem i Bogota i Colombia. De vil fortsette å være vår partner i Sør-Amerika.

Jeffrey Goh, administrerende direktør Star Alliance.

Det er fremdeles 11 Star Alliance-medlemmer som har direkte ruter til og fra Brasil:

  • Air Canada
  • Avianca S.A.
  • Air China
  • Copa Airlines
  • Ethiopian Airlines
  • Lufthansa
  • SWISS
  • South African Airways
  • TAP Air Portugal
  • Turkish Airlines
  • United

Totalt  har Star Alliance 558 ukentlige flyvninger fra 11 forskjellige flyplasser i Brasil. Dette er for 17 forskjellige Star Alliance-knutepunkter.

Kilder: Wikipedia // Star Alliance