FAA planlegger å teste Boeing MAX-programvare med mindre erfarne piloter i følge kilder.
Amerikanske Federal Aviation Administration (FAA) planlegger allerede neste måned å teste hvordan piloter med rundt ett års erfaring med å fly Boeing 737 håndterer ny programvaren på MAX-modellen. Det forteller fire individuelle kilder med innsikt i saken til Reuters torsdag kveld.
Testene indikerer at FAA gjør fremskritt i en godkjenningsprosess av MAX for kommersiell trafikk. Boeing 737 MAX ble satt på bakken med flyforbud over hele verden i mars etter to dødsulykker i Indonesia og Etiopia . De to ulykkene kostet 346 mennesker livet i løpet av en fem måneders periode.
Siden den gang har flyselskaper som har stått i leveranse kø for å motta MAX til sitt rute nettverk måtte kansellere tusenvis av flyvninger.
Verdens største flyprodusent Boeing har fortalt at selskapet jobber med å få 737 MAX til å fly kommersielt igjen i begynnelsen av fjerde kvartal. Nå venter samtlige på at FAA godkjenner en ny opplæring- og en omprogrammert software som kan ha forårsaket begge ulykkene.
Mindre erfarne piloter skal teste
Som en del av sine interne prosesser har Boeing invitert rutinerte amerikanske piloter til å teste den nye softwaren. Programvaren skal testes i simulator for å gjenskape scenarier som ligner de som førte til de to ulykkene. Men FAA ønsker også å observere relativt uerfarne 737 piloter. Det forteller kildene med forbehold om av anonymitet fordi testene er konfidensielle.
For å løse floken har FAA bedt Southwest Airlines, American Airlines og United Airlines. De tre amerikanske flyselskapene som flyr MAX er bedt om oversende navn på yngre piloter som har fløyet MAX minst en gang. Testenes nøyaktige karakter er i følge FAA første skritt til å opprette en bredere testgruppe
En kilde forteller testen skal utføres i løpet av den første uken i september. Men at den er blitt utsatt til midten av september.
Boeing nekter å kommentere – ønsker mindre erfarne piloter
Boeings første leveranse av MAX modellen skjedde i 2017. Siden den gang har dette vært fabrikantens mest lett solgte fly. Det var i underkant av to år, før mer enn 50 flyselskaper over hele verden ble tvunget til å parkere rundt 380 maskiner.
Helt siden april har Boeing kjørt strenge runder med test-flyvninger av den nye programvaren. Både i flysimulatorer og i luften, da det ser ut til å forbedre sikkerheten til de bestselgende flyene sine, med rundt 5000 ventende ordrer.
Southwest er det selskapet med flest MAX i flåten 34. Selskapet har fjernet flytypen frem til begynnelsen av 2020 i ruteplanen. American og United har planlagt uten MAX til starten av november.
Kilder forteller til Reuters at Boeing planlegger å gjenoppta produksjonen av 737 MAX med en leveranse på 52 fly per måned i fra februar 2020. Det reduserte antallet 737s den produserer månedlig til 42 fra 52 da MAX-leveranser ble frosset i april.
Ulykkene som rammet selskapet
Boeing ble satt på bakken verden over i mars etter to dødsulykker henholdsvis i Indonesia og Etiopia, som kostet 346 mennesker livet. Siden den gang har flyselskaper med flyet i store deler av sin flåte måttet avlyse tusenvis av flyginger, som igjen fører til mindre flåter og spiser av selskapenes lønnsomhet.Av norske flyselskaper er Norwegian rammet hardest av krisen. De er blant Boeings kunder som venter leveranse på mange Max-fly.