EuroBonus Flyselskap

SAS presenterer ny livery / drakt / utseende

SAS presenterer ny livery / drakt eller utseende. Når har flyselskapet innkalt til stor pressekonferanse i København den 19. september 2019. Anledningen er deres nye fly type A350, som SAS presenterer ny livery. Følgende «teaser» finner du på Facebook siden til SAS.

SAS la ut følgende teaser på facebook-siden sin mandag ettermiddag.

Laget med; https://fbdownloader.net

 

Tøff i pysjamas

av og til
så er jeg så dum
at når jeg ser meg i speilet
da blir jeg irritert
og jeg blir dum i pysjamas
jeg blir dum med frakk
og når jeg går på bussen
da skjønner alle at
her kommer dumme dumme dumme dum
her kommer dumme dumme dumme dum

 

SAS har invitert verdenspressen til en presentasjon i København 19. september, der livery til den nye Airbus A350-900XWB langdistanse-flyet vil bli offentliggjort. Flyet som førstegang ble offentliggjort av SAS kaptein og Instagram-profilen @bjornpilot har gått verden over

SAS presenterer ny livery – masser av rykter

Ryktene har lenge florert at SAS vil presentere en ny livery for flyet – Airbus A350 langdistanseflyet i flåten, og dette ble først bekreftet av det danske bransjenettstedet CHECK-IN.dk i en artikkel den  17. juni i år.

Pressefoto: SAS

Vi kan bekrefte at SAS har invitert medier fra Skandinavia og resten av verden til en presentasjon på Radisson Collection Royal Hotel i København torsdag 19. september, der det nye fly-designet skal avdukes.

SAS på London Heathrow Foto: Ben Brooksbank

SAS fra starten

SAS ble grunnlagt den 1. august 1946 som et resultat av en samarbeidsavtale mellom de tre skandinaviske flyselskapene Svensk Interkontinental Lufttrafik AB, Det Danske Luftfartselskab A/S og Det Norske Luftfartselskap AS. Hensikten var å samle ressurser for bedre å håndtere interkontinental flytrafikk til og fra Skandinavia. Disse operasjonene startet den 17. september 1946 under navnet Overseas SAS (OSAS).

SAS presenterer ny livery
Foto: Ralf Manteufel

«The Businessman’s Airline»

En SAS DC-9-21 malt i de såkalte «Janne-fargene», etter Jan Carlzon som satt som direktør i selskapet da fargeskjemaet ble introdusert. Flytypen ble utviklet spesielt for det skandinaviske kortdistanse markedet.

I 1981 kom Jan Carlzon inn som direktør i SAS. Selskapet hadde gjennom 1970-tallet slitt med dårlige resultater, dels grunnet manglende betalingsvilje på europeiske ruter og innkjøp av for store fly som var kostbare å operere. I Carlzon-årene ble SAS relansert som «The Businessman’s Airline», ved at selskapet skiftet fokus over på å møte forretningsreisende sine behov. Førsteklasse ble fjernet på europeiske ruter i 1981, og erstattet med SAS EuroClass. Året etter ble businessklasse introdusert på alle interkontinentale ruter. Omleggingen gav en positiv utvikling i SAS økonomiske situasjon, og selskapet ble utnevnt til årets flyselskap i 1983 av tidsskriftet Air Transport World.

 

SAS presenterer ny livery
Foto: SAS

SAS Braathens

SAS Braathens opererte som et selvstendig selskap i SAS-gruppen fra 2004, og hadde også et eget fargeskjema. Et fly av typen McDonnell Douglas MD-81, som en del av MD-80-serien var en av selskapets mest tallrike flytype, og ble brukt i perioden 1985 til 2013.

En allerede svekket internasjonal flytrafikk opplevde en kraftig passasjernedgang i kjølvannet av terrorangrepene 11. september 2001. Få dager senere varslet SAS kraftige nedbemanninger og kutt i sine operasjoner. Den hittil alvorligste ulykken i selskapets historie ved Linate-lufthavnen i Milano den 8. oktober 2001 krevde totalt 118 menneskeliv.

SAS gikk gjennom store omstillinger etter årtusenskiftet som en respons på lavprisselskapenes sterke vekst på det europeiske markedet, og etablerte i 2003 lavpriskonseptet Snowflake. Også på selskapets ordinære ruter ble prisene kuttet, og serveringstilbudet på interskandinaviske operasjoner ble forenklet. Året etter innførte selskapet nytt lavpriskonsept på det norske innenriksmarkedet. I 2005 ble SAS det første europeiske nettverksselskapet til å tilby enveisbilletter i Europa, og senket dessuten prisene ytterligere.

 

Kilder: Wikipedia/SAS Museum/Check-in.dk

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *

Dette nettstedet bruker Akismet for å redusere spam. Lær om hvordan dine kommentar-data prosesseres.