Vings eier, Thomas Cook Group, begjærte seg konkurs tidlig mandag morgen. Fordi Thomas Cook Airlines Scandinavia, som flyr flertallet av Vinggruppens kunder i Norden, eies av Thomas Cook Group, ble mange rammet av kansellerte flyvningene i løpet av mandag og tirsdag som følge av konkursen.
Thomas Cook Group, hvor Vinggruppen i Norden har vært en uavhengig del siden 2007, kunngjorde mandag at selskapet hadde begjært konkurs. Vinggruppen med Ving, Spies, Tjäreborg, Globetrotter og flyselskapet Thomas Cook Airlines Scandinavia, som er egne juridiske enheter, fortsetter virksomheten og trafikken går som vanlig igjen i morgen, tirsdag.
Ving på vingene fra tirsdag
Vinggruppen i Norden, og det nordiske flyselskapet Thomas Cook Airlines Scandinavia, har vært blant de mest lønnsomme reiseselskapene i Norden i mange år. Styret har nå besluttet å fortsette flytrafikken i løpet av tirsdag.
Fullt fokus er nå på å ta vare på de reisende som er berørt av mandagens midlertidig avlyste flyreiser. Og nå å sikre «Ving på vingene fra tirsdag».
Selv om jeg er trist over konkursen til Thomas Cook Group og alle dens ansatte og lojale kunder i mange land, ligger mitt ansvar her i Norden og for Vinggruppens fortsatte reise. Siden vi er en uavhengig og lønnsom del av konsernet, har vi allerede vært i stand til å sikre vår fortsatte virksomhet med støtte fra våre banker, långivere og garantister.
Magnus Wikner, administrerende direktør i Vinggruppen i Norden.
– Vi har et stort ansvar overfor våre kunder, ansatte, leverandører og samarbeidspartnere. Derfor er jeg veldig glad for at vi har klart å få en løsning så raskt, slik at vi kan fortsette å investere i den nordiske virksomheten, fortsetter Magnus Wikner.
For Vings reisende har konkursen til Thomas Cook Group ingen direkte innvirkning.
– Vårt fokus her i Norden har alltid vært å skape de beste ukene av året for våre reisende i over 60 år, og vi vil fortsette å skape opplevelser og ferieminner fremover, sier Magnus Wikner.
– Vi i Ving Norge har jobbet intenst det siste døgnet, og nå er vi bare veldig glade. Vi fortsetter å ha fullt fokus på de fantastiske gjestene våre, som har vært utrolig tålmodige og støttende i disse vanskelige timene, sier informasjonssjef i Norge, Siri Røhr-Staff.