Ifølge Dagens Næringsliv ligger det an til at SAS overtar transport-avtalen med Forsvaret i perioden 2020-2024. Norwegian har åpnet en klagesak på vedtaket.
Norwegian har hatt flyavtale med Forsvaret siden 2008, og har i den perioden stort sett vært det eneste flyselskapet med faste ruter til og fra Bardufoss. Det kan endre seg fra 1. april neste år. Norwegian har nå trukket all avganger mellom Bardufoss og Oslo fra og med utgangen av mars 2020 år fra bookingsystemet.
Det er Forsvaret som har utlyst anbudet, så de må svare på dette.
Norwegians informasjonsdirektør Lasse Sandaker-Nielsen til Dagens Næringsliv.
Avisen har flere kilder på at flyselskapet har klaget på tildelingen. Avtalen med Forsvaret er den største kontrakten i Norge på kjøp av flybilletter.
Fortsatt karenstid
Forsvaret ønsker ikke å kommentere den nye avtalen på nåværende tidspunkt med henvisning til at det pågår en klageprosess der partene kan sende inn sine innspill.
Tildeling av rammeavtale innen flyreiser er gjort. Karenstida løper fortsatt, og Forsvaret ønsker ikke å kommentere utfallet av konkurransen før karenstida er ute.
Hans Meisingset, presseansvarlig i Forsvarets logistikkorganisasjon (FLO).
Han ønsker ikke å kommentere om Norwegian har sendt inn en klage. En ny fireårig avtale omfatter 300 000 til 350 000 billetter årlig. Inntektene fra en slik avtale kan passere én milliard kroner totalt. Forsvarets avtale utgjør likevel bare mellom én og to prosent av innenriksmarkedet.
Vi må avvente med informasjon til prosessen er endelig avgjort
Knut-Morten Johansen, leder for samfunnskontakt i SAS via tekstmelding til Dagens Næringsliv.
En ny, fireårig avtale omfatter i størrelsesorden 300.000 og 350.000 billetter årlig, og inntektene fra en slik avtale kan passere én milliard kroner totalt.
SAS returnerer til Bardufoss
Hvis ikke klagen tas til følge, er det i fremtiden SAS som vil tilby flere daglige flyvninger til og fra Bardufoss. Selv om kontrakten er betydelig, er det ikke helt avgjørende for styrkeforholdet mellom Norwegian og SAS på det viktigste innenriksmarkedet for de to selskapene. I fjor fløy det i overkant av 25 millioner passasjerer på norsk innenriks, og det vil si at Forsvarets avtale utgjør mellom én og to prosent av den totale trafikken.