SAS har besluttet seg for å male om fly som er inntil 17 år gamle, til nytt livery. Alle nye Airbus A320NEO og A350-900 leveres i ny drakt. Det er danske check-in.dk som omtaler saken først (bak betalingsmur).
For første gang på 21 år oppdaterer SAS den visuelle identiteten og avslører et nytt design for flyenes utseende. Det nye designet er en moderne fortolkning av klassisk skandinavisk design, og markerer et SAS som går inn i fremtiden med markedets mest drivstoffeffektive fly, Airbus 350 og Airbus 320neo.
Ved siden av en omfattende flåtefornyelse presenterer SAS nå en moderne og ny oppdatering av flyenes utvendige design. I 2015 ble det innført et nytt interiør i SAS-kabinene som en del av et oppgradert konsept, og det nye designet på eksteriøret fullfører ambisjonen om et helhetlig visuelt uttrykk.
Innen utgangen av mars 2020 forventer SAS å motta totalt 10 nye fly, herav tre Airbus A350-900XWB og total 7 Airbus A320neo (bildet over). Sistnevnte er del av orderen på 50 nye Airbus A320neo hvorav 27 allerede er levert.
Airbus A320neo med registreringsnummer SE-ROH skal leveres allerde 7. november 2019 fra A320-fabrikken i Finkenwerder, Hamburg. Fire dager senere den 11. november 2019, vil den 13 år gamle danske OY-KAY Runar Viking bli levert til selskapet i ny drakt. OY-KAY ble opprinnelig levert fra Airbus allerede i 2006, derav alderen 13 år. Flyet ble opprinnelig levert til Kingfisher Airlines, men først i trafikk hos SAS i 2013.
SAS skal male om inntil 17 år gamle fly til nytt livery
Forskjellen mellom A320 og A320neo
Den originale Airbus A320 ble lansert allerede i 1984. Flyet ble levert med enten CFM-56 eller IAE V2500 motorer. I 2010 kunngjorde Airbus nye motoralternativer for Airbus A320. De nye motoren var enten CFM LEAP 1-A eller Pratt & Whitney PW1000G, derav betegnelsen neo (new engine option). På samme tidspunkt begynte fagmiljøer å referere til den originale A320 som A320ceo (current engine option).
De samme betegnelsene gjelder for de andre familiene flyene i Airbus familien A320 – A319 og A321.
De forskjellige flyene kan kjennetegnes eksternt ved formen på motorene, med NEO-alternativene har en betydelig større diameter. NEO-versjonene har også fått forbedringer i maksimale startvekt, drivstofftank alternativer og kabin-konfigurasjoner som har muliggjort lengre rekkevidde og større nyttelast.
SAS har valgt en avansert maling levert av AkzoNobel, som innebærer at det skal påføres færre lag farger. Dette reduserer vekten av flyet betydelig noe som igjen betyr drivstoffbesparelser samt redusert CO2-utslipp. Videre inneholder malingen også færre giftstoffer enn konvensjonelle malingssystemer, mens den økte holdbarheten gir lengre intervaller mellom hver malebehandling.
De nye Airbus A350 og A320neo – markedets mest moderne og drivstoffeffektive fly – vil være blant de første som får det nye utseendet. Som en del av modernisering av kort- og langdistanseflåten, vil SAS få nye Airbus A320neo (80), Airbus A330 Enhanced (5), Airbus A350 (8) og Airbus A321LR (3) fly før slutten av 2023.