737 Max-flyene vil tidligst bli godkjent i januar. Nå begynner problemene å tårne seg opp for Boeing. Max uflaks vil noen si….
Den siste utviklingen i saken har fått flere til å stille spørsmål ved om flytypen 737 Max 8 kan godkjennes og produksjonen settes i full gang igjen så raskt som Boeing håper. Selskapet har alt beregnet tap på 8,4 milliarder dollar, som følge av at flytypen ble satt på bakken. Onsdag morgen legger Boeing frem sine resultater for kvartalet. Samtidig raser Boeing-aksjen på børsen. I handelen fredag og mandag sank verdien på aksjen med til sammen 18 prosent, ifølge nyhetsbyrået Reuters.
Alle flyene av Boengs nye fly flaggskip 737 Max 8 har stått på bakken siden flyulykken i Etiopia i mars, der 157 mennesker omkom. Det var den andre flyulykken på kort tid. I oktober i fjor døde 189 mennesker i en flystyrt like etter avgang fra Jakarta i Indonesia.
Pilotene hadde i forkant av begge ulykkene store problemer med å kontrollere flyet da et kontrollsystem ble aktivert som følge av feilaktige signaler. Pilotene ble møtt av et kaos av alarmer og signaler i cockpiten, noe Boeing, under USAs luftfartsmyndighet (FAA) overvåking, ikke tok med i sine beregninger, mener Den amerikanske havarikommisjonen National Transportation Safety Board (NTSB).
Om 737 Max
737 Max er en familie av tomotors kort- og mellomdistanse passasjerfly som er utviklet av amerikanske Boeing Commercial Airplanes. Denne familien er basert på Boeing 737 Next Generation-familien som den erstatter. Den representerer fjerde generasjon av 737-familien. Den viktigste endringen er bruken av større og mer effektive CFM International LEAP-1B-motorer. Flykroppen har også gjennomgått enkelte modifikasjoner.
Den første leveranse av 737 Max fant sted i 2017, 50 år etter at 737 gjennomførte sin første flyvning. Boeing hadde per januar 2019 bekreftede bestillinger av totalt 5 011 fly av typen 737 Max fra 78 kunder.
Norwegian er foreløpig det eneste selskapet i Norge som har tatt i bruk flytypen. Norwegian har måttet sette alle sine 18 nye Boeing 737 Max-fly på bakken på ubestemt tid.
Ingen flyselskaper har så langt kansellert bestillinger av MAX-flyene, men produksjonen er trappet ned. En full produksjonsstans vil kunne medføre oppsigelser og enda høyere kostnader for selskapet.