Flyplassen har kostet Tyskland 67,9 milliarder kroner – nå kan den endelig snart stå ferdig. Tysklands skandaleflyplass har kostet over 50 milliarder kroner mer enn planlagt.
Flughafen Berlin Brandenburg «Willy Brandt» skal erstatte byens to alderdommelige flyplasser: Tegel og Schönefeld. Men byggingen har ikke akkurat gått etter planen. Dersom man klarer å ta i bruk flyplassen 31. oktober 2020, vil det være ni år forsinket.
Følgefeil….
Byggearbeidene startet i 2006. Åpningsdatoen ble satt til 30. oktober 2011, men det ble etter hvert klart at åpningen måtte utsettes til 3. juni 2012. Bare 26 dager før flyplassen skulle åpne, måtte åpningsdatoen utsettes igjen. Årsaken var problemer med det tekniske anlegget, hovedsakelig systemer knyttet til brannslukking og røyk avtrekk. Nå var det meningen at flyplassen skulle tas i bruk 27. oktober 2013. Men tidsskjemaet sprakk igjen.
Etter hvert ble det blant annet avdekket store mangler med de elektriske kablene. I årenes løp har kostnadene løpt løpsk, sjefer har blitt sparket, selskaper har gått konkurs og anklager om korrupsjon har versert i tyske medier.
11 måneder igjen før skandaleflyplass åpner
Fredag ble en ny åpningsdato annonsert: 31. oktober 2020.
Vi har fortsatt 11 måneder med hardt arbeid foran oss
Engelbert Lütke Daldrup, flyplassjef ifølge nyhetsbyrået AP.
Flyplassens ulike systemer skal testes fra april til oktober neste år for å være sikker på at alt virker som det skal før åpningen. Den nye flyplassen skal ta over flytrafikken fra Tegel-lufthavnen i Berlin. Berlin Brandenburg Lufthavn skal kunne betjene 38 millioner passasjerer i året. Innen 2040 skal den kunne betjene 55 millioner reisende.
Skandaleflyplass – historikken
Berlin Brandenburg internasjonale lufthavn (BER, fullstendig navn Flughafen Berlin Brandenburg «Willy Brandt») er en ny lufthavn som bygges på grensen mellom delstatene Berlin og Brandenburg i Tyskland. Den representerer en utvidelse av Berlin-Schönefeld lufthavn og vil derfor delvis ligge samme sted. Flyplassen skulle opprinnelig åpne i 2011, men åpning ble utsatt grunnet en rekke feil, og er nå satt til 31. oktober 2020.
Arbeidene ble påbegynt 5. september 2006 og det var planlagt å åpne lufthavnen 3. juni 2012. Den 8. mai 2012 ble det kunngjort at åpningen er utsatt med minst to måneder. Grunnen var at brannvernteknikken ikke kunne fungere tilfredsstillende innen den planlagte åpningsdatoen. Lufthavnen skal erstatte Schönefeld lufthavn sammen med Berlins øvrige lufthavner Tegel lufthavn og Tempelhof lufthavn (stengt i oktober 2008).
17. mai 2012 erklærte Berlins regjeringssjef Klaus Wowereit at lufthavnen skal tas i bruk 17. mars 2013. Senere ble åpningsdatoen satt til 27. oktober 2013. Den 6. januar 2013 ble det offentliggjort at lufthavnen ikke kan åpnes til planlagt tidspunkt, på grunn av graverende, «nesten grufulle» problemer.Det er planlagt at lufthavnen skal tas i bruk 31. oktober 2020, mens Berlin–Tegel internasjonale lufthavn etter planen skal stenge den 8. november samme år.