Flyselskap

Kraftig passasjerfall – bedre lønnsomhet

Kraftig passasjerfall
Boeing 737-800 Cockpit hos Norwegian. Pressefoto: Norwegian.

 

Trafikktall for Norwegian i november viser at enhetsinntektene økte for åttende måned på rad, mens kapasiteten ble redusert, i tråd med selskapets strategi. Enhetsinntektene økte med hele 18 prosent og fyllingsgraden med 4,2 prosentpoeng til 83 prosent.

Totalt 2 283 821 passasjerer fløy med selskapet denne måneden og punktligheten var på 86,2 prosent, opp 3,7 prosentpoeng. Selskapet gjennomførte 99,8 prosent av de planlagte flygningene.

Jeg er godt fornøyd med at vi fortsetter å levere økte enhetsinntekter, høyere fyllingsgrad og bedre punktlighet. Den planlagte kapasitetsreduksjonen påvirker tallene positivt, i tråd med strategien om å gå fra vekst til lønnsomhet. Også denne måneden har vi justert ruteporteføljen og kapasiteten for den kommende vintersesongen og neste sommer for å sikre at vi er godt posisjonert for å møte etterspørselen.

Geir Karlsen, fungerende konsernsjef og finansdirektør i Norwegian.

Kraftig passasjertall

Den totale trafikken (RPK) var ned 23 prosent og kapasiteten (ASK) var ned 27 prosent.

Selskapet har denne måneden redusert CO2-utslippene til 73 gram per passasjerkilometer, en reduksjon på 6 prosent sammenlignet med samme periode i fjor til tross for at MAX-flyene er på bakken og selskapet har vært tvunget til å leie inn eldre fly. Norwegian har en av de mest moderne og drivstoffeffektive flyflåtene i verden med en snittalder på 3,8 år. Selskapet har redusert utslippene per passasjer med hele 30 prosent siden 2008. Hadde kun Norwegians egne fly blitt regnet inn i utslippstallene ville reduksjonen vært enda større denne måneden.

Yield, fyllingsgrad og setekilometer

  • Yield angir inntekten per fløyet passasjerkilometer, eller sete med passasjerbelegg.
  • Fyllingsgraden, eller kabinfaktoren, angir hvor stor andel av flyets seter som er blitt booket. I et fly med 200 seter og en kabinfaktor på 77 prosent vil det dermed være 154 seter med passasjerer. Jo høyere fyllingsgrad, jo bedre.
  • Total kapasitet (ASK) angir hvor mange setekilometer selskapet har fløyet i en periode. Flyr et fly på 200 seter én kilometer har man produsert 200 setekilometer.
  • Inntektsgivende setekilometer (RPK) er antallet setekilometer fløyet der man hadde passasjerer i setene.
  • Deler man RPK på ASK får man fyllingsgraden.
  • Man kan videre regne seg frem til selskapets billettinntekter ved å gange yielden med inntektsgivende setekilometer (RPK).