Tidligere denne uken meddelte United Airlines at de har valgt å erstatte den aldrende Boeing 757-flåten med Airbus A321XLR. Det første flyet vil bli levert i 2024.
Selv om det er 15 år siden den siste Boeing 757 rullet ut av fabrikken, er modellen fremdeles en viktig del av flåten til mange flyselskaper. Flytypen brukes ofte på mellomlange ruter der passasjersokkelen ikke rettferdiggjør bruk av større Wide-body fly. Den aldrende Boeing begynner imidlertid å bli sliten. Flere flyselskaper har allerede erstattet Boeing 757-ene med mer moderne flytyper. Nå følger United Airlines etter. Selskapet har besluttet å erstatte 50 av Boeing 757 med Airbus A321XLR.
Disse flyene tilhører den aller nyeste generasjonen fly. Sammenlignet med foregående generasjon forventes det at de skal redusere den negative klimapåvirkningen fra CO2-utslipp. Klimapåvirkningen fra CO2-utslippene for disse er cirka 15-18 % lavere sammenlignet med like store fly fra foregående generasjon.
United Airlines bestiller – leveranse fra 2024
Airbus A321XLR er en variant av A321neo – men med større drivstofftanker og lengre rekkevidde. Flytypen ble lansert i sommer under Paris Air Show. Airbus regner med å starte leveransen av det første flyet i 2023. Hvis alt går etter planen, vil United Airlines overta sin første A321XLR i 2024.
Det nye Airbus A321XLR-flyet er en ideell erstatning for eldre og mindre effektive fly, nå brukt mellom noen av de viktigste byene i vårt interkontinentale nettverk. I tillegg til å forbedre vår evne til å fly mer effektivt, åpner rekkevidden til A321XLR også muligheter for å utvikle rutenettet vårt og få nye destinasjoner.
Andrew Nocella, konserndirektør, United Airlines
Om United Airlines
United var tidligere et datterselskap av Boeing og ble etablert som Boeing Air Transport i 1926 og omstrukturert til United Air Lines i 1934. To fly fra United Airlines ble kapret og brukt i terrorangrepet 11. september 2001.
United fusjonerte i 2012 med Continental Airlines og ble med det ett av verdens største flyselskap. På flyene står det «United» mens resten av logoen er Continentals tidligere. UAL var verdens største operatør av flytypene Douglas DC-8, Boeing 720 og Boeing 727. I 2009 kvittet de seg med sine siste Boeing 737-maskiner.
I november 2016 kunngjorde de at de ville lansere en ny billett, kalt Basic Economy, der passasjer må betale for å bruke hattehyllen. Denne billettypen skal i første omgang kunne brukes på utvalgte innenlandsruter i USA. United Airlines blir det første store selskapet som tar i bruk denne type billett.
I april 2017 ble en 69 år gammel passasjer på United-flyet fra Chicago til Louisville, Kentucky ble forslått da han ble fjernet med makt fra plassen sin og slept opp midtgangen. Dette fordi han nektet å gi fra seg plassen frivillig etter at United hadde overbooket flyet.
Kilde: Airbus / Wikipedia