Mange flyselskap har forsøkt å dempe veksten fra Gulf-flyselskapene Emirates, Etihad Airways og Qatar Airways gjennom lobbyvirksomhet. Sosiale og økonomiske argumenter er benyttet, enkelte flyselskap har til og med foreslått endringer av lover for å dempe veksten. Thai Airways henvender seg heller til passasjerene, og ber dem vurdere om transitt i midt-østen faktisk er bedre enn å fly direkte til Bangkok. Fly direkte så slipper du å telle sauer….
“Sovne, en direkte reise hele veien for å utforske Asia. Sleep tight ”sier en reklame i det Thailandske-flyselskapets inflight-magasin Sawasdee-magazine (side 63). Annonsen viser to flyruter som representerer forskjellige alternativer fra Europa til Asia. Den ene ruten er for det meste preget av en Europa-Bangkok sektor, beregnet til cirka 11-12 timer og med en «zzz» -grafikk. Ruten har en kort videreforbindelse mellom Bangkok og Asia. Den andre routingen er delt på midten, og delen av Europa-Midt-Østen og Midt-Østen-Asia er hver seks til ni timer lang, ikke tilstrekkelig for en god natt søvn, ifølge annonsen.
Thai er uvanlig direkte i en bransje som sjelden nevner eksplisitt av konkurrenter. Annonsen er også et merke-brudd ettersom Thai dropper sin vanlige stil. – Lekre destinasjonsbilder, bilder av kabinpersonalet – for å vise en sau som er ligger foran et sete i selskapets Business Class. «Hvor det ikke er behov for å telle sauer,» lyder headingen i annonsen.
Thai Airways – fly direkte så slipper du å telle sauer….
I likhet med Singapore Airlines og Malaysia Airlines, må Thai gjennom en strukturell endring etter veksten fra Gulf-flyselskapene i markedene Europa-Asia og Europa-Australia, to segmenter som tidligere var melk og brød for flyselskapene i Sørøst-Asia.
Thai Airways europeiske nettverk fløy i fjor 24% flere passasjerkilometer enn i 2008, mens antall europeere som besøkte Thailand vokste 71% til 6,9 millioner i samme periode. Det betyr at ytterligere 7.510 europeiske turister besøkte Thailand hver dag i fjor sammenlignet med 2008. Disse turistene kunne teoretisk ha fylt ytterligere 20 Thai Boeing 777 , men i stedet fløy de for det meste andre flyselskaper, stort sett via selskapene i midt-østen.
Annonsekampanjen følger selskapets president Sumeth Damrongchaitham som ber om en gjennomgang av politikken med Open Skies avtalen som har tillatt veksten til flyselskapene i Gulf-regionen.
Thailand har åpnet luftrommet for en rekke utenlandske flyselskaper. Men det er mange land som ikke gjengjelder denne gesten for Thailandske flyselskaper. Det er en urettferdig praksis, og vil ha en negativ innvirkning på reiselivsnæringen vår.
Sumeth Damrongchaitham, til avisen the Nation.
Kundene har det siste ordet, rutenettverk og pris. Gulf flyselskapene tilbyr et overlegent større antall one-stop ruter til Sørøst Aisa. At nettverks rekkevidde og lave priser kan være fra urettferdig praksis, kan motstandere hevde.
Thai posisjonerer seg ikke som helt overlegen til konkurrentene. Søvn-argumentet er smalt, men fortjener kred. Thai kaster ikke stein i et glasshus. De har fordeler å promotere. Men det kan også ryddes i eget hus først, og innblanding fra myndighetene som har bremset fornyelse av flåten, utvidelse og produktoppdatering.
Dessverre er Thais service idag ikke i nærheten av f.eks. Qatar og direkte fly fra Oslo prises relativt høyt sammenliknet med midtøsten selskapene. Derfor velger mange heller omveien via Midtøsten, spesielt business class reisende. Thai har en jobb å gjør med sin ombord service.