Boeing innstiller i januar produksjonen av 737 MAX-fly. Alle MAX-fly står på bakken etter to ulykker, og det er uklart når flyforbudet oppheves.
Flytypen 737 MAX, som produseres i Renton utenfor Seattle, er Boeings viktigste fly. Boeing er USAs viktigste eksportør av industriprodukter.
Det blir solgt MAX-fly årlig for flere titalls milliarder dollar, og en stans i produksjonen kan sende sjokkbølger gjennom amerikansk økonomi fordi underleverandørene rammes hardt, skriver New York Times.
Flere hundre MAX-fly som allerede var i full trafikk hos flyselskaper verden over, ble satt på bakken etter at et fly tilhørende Ethiopian Airlines styrtet tidligere i år. For to år siden styrtet samme type fly i Indonesia.
Boeing innstiller produksjonen
Boeing har fortsatt produksjonen av 737 MAX og har om lag 400 fly på lager, opplyser selskapet. Over ni måneder etter at flyet ble satt på bakken, vil de amerikanske reguleringsmyndighetene FAA ennå ikke godkjenne oppgraderingene som Boeing har foretatt.
Forsinkelsene skyldes både tekniske og formelle forhold, og trolig kan det gå flere måneder før flytillatelse igjen blir gitt.
Forsøker å unngå permitteringer
Boeing vil forsøke å unngå permitteringer, og de vil også til en viss grad fortsette å ta imot noen leveranser fra underleverandører slik at selskapet kan gjenoppta produksjonen raskt. De ansatte som arbeider med produksjonen av flytypen vil fortsette med arbeid relatert til 737 Max. Eller bli midlertidig satt til andre avdelinger i perioden, fremkommer det i meldingen. Samtidig vil Boeing komme med mer informasjon om den økonomiske påvirkningen i forbindelse med rapporten for fjerde kvartal i slutten av januar.
I november meldte Boeing at 737 MAX-flyene ville være på vingene igjen i januar 2020. Det tidligere anslaget var desember.
Boeing 737 MAX var Boeings mestselgende flymodell fram til de to ulykkene i oktober i fjor og mars i år der til sammen 346 mennesker omkom. Ulykkene førte til at om lag 370 slike fly nå står på bakken verden over i påvente av en løsning.