Flygiganten Boeings toppsjef,administrerende direktør Dennis Muilenburg går av, opplyser selskapet i en melding.
Den amerikanske flyprodusenten har vært under hardt press etter to dødsulykker med selskapets 737 MAX 8-fly. Tapet er allerede beregnet å bli på over 8 milliarder dollar, men kan ifølge eksperter bli doblet så høyt som følge av at flymodellen er satt på bakken i mars i påvente av ny godkjenning.
Selskapets aksjeverdi har samtidig falt med over 20 prosent. Mandag meldte selskapet at det skifter ut toppsjefen for å gjenopprette tilliten til selskapet.
Ny toppsjef blir David Calhoun, som i dag er selskapets styreleder. Han overtar jobben 13. januar. Lederbyttet førte til at Boeing-aksjen steg med rundt 2 prosent i timen etter kunngjøringen.
Lawrence Kellner overtar samtidig som styreleder umiddelbart.
Hardkjør i Kongressen
Muilenburg har vært Boeings ansikt utad under krisen. I oktober måtte han stille i en to dager lang høring i Kongressen der han ble grillet og også måtte møte nære slektninger til noen av de omkomne.
Tidligere i desember gikk også Boeings sjefingeniør John Hamilton av. Muilenburg er selv utdannet ingeniør. Han begynte å jobbe for Boeing allerede på 1980-tallet som praktikant og har deretter steget i gradene.
Etterforskere mener at feil ved det automatiserte styringssystemet MCAS bidro til de to ulykkene, som til sammen krevde 346 menneskeliv i Indonesia og Etiopia.
Flyprodusenten har til tross for flyforbudet fortsatt produksjonen av flytypen, men har fra januar 2020 sett seg nødt til å sette den videre produksjonen på vent. Bakgrunnen er at det trolig vil ta måneder før de amerikanske luftfartsmyndighetene FAA innvilger flytillatelse.
Ettersom Boeing fortsatte produksjonen av MAX-flyene etter at modellen ble satt på bakken, har selskapet nå 400 fly på lager.
Nylig kjøpte det amerikanske flyselskapet United Airlines 50 fly fra Boeings viktigste konkurrent, europeiske Airbus.