Flyselskap

Amadeus og Air India signerer ny distribusjonsavtale

Amadeus og Air India
Pressefoto: Air India.

Amadeus og Air India signerer ny distribusjonsavtale. Den nye avtalen er et viktig utgangspunkt for et utvidet og langsiktig samarbeid mellom begge selskapene.

Agenter i India får tilgang til flyselskapets internasjonale innhold. Mens reisebyråer i resten av verden får tilgang til hele spekteret av Air Indias tilbud – både innenlands- og utenlands.

Den dynamiske indiske reiselivsbransjen har gjennomgått en unik forvandling de siste årene. Både kjøpekraften og antall reiser øker, og det samme gjør forventningene hos de reisende. For at flyselskapene skal kunne nyttiggjøre seg denne økte etterspørselen og nå sitt fulle potensial, vil partnerskap med ledende globale aktører være helt avgjørende.

Derfor er Amadeus og Air India glade for å kunngjøre at flyselskapet nå vil kunne dra nytte av verdens største og mest mangfoldige nettverk av reiseselgere gjennom bruk av den beste teknologien for profesjonelt reisesalg – med utgangspunkt i Amadeus Travel Platform.

Samarbeidet vil bidra til å akselerere flyselskapets vekst i 2020 og årene som kommer, noe som er et viktig steg mot flyselskapets visjon og en utvidelse av relasjonen med Amadeus.

Amadeus og Air India

Vi er stolte over å fornye partnerskapet med Amadeus som et ledd i vår globale vekststrategi. Vi håper dette er første skritt på et videre vellykket samarbeid, og ser frem til å jobbe tettere med Amadeus for å gi reisebyråer og reisende et enda bedre tilbud fremover.

Meenakshi Mallik, Commercial Air Director i Air India.

 

Cyril Tetaz, Executive Vice President for Airlines, Asia Pacific, forteller.

Vi er glade over å igjen kunne samarbeide med Air India og spille en positiv rolle i flyselskapets vekststrategi. Amadeus’ enkle, åpne og fleksible systemer vil gjøre det mulig for Air India å eksperimentere, samarbeide og lansere nyskapende løsninger og produkter som både tilfører verdi til kundene og skaper ytterligere salgsmuligheter.

Amadeus har inngått en rekke viktige strategiske avtaler i India de siste månedene. I tillegg til Air India har også blant andre Spice Jet og Vistara blitt en del av selskapets samarbeidsselskaper. I tillegg har Indigo og Go Air inngått IT-avtaler med Navitaire, et selskap i Amadeus-gruppen.

Amadeus har også strategiske partnerskap med noen av de største aktørene innen salg av reiser i India, som Cleartrip, MakeMyTrip, Goibibo, Yatra og PayTM, samt flere av de ledende hotellaktørene, som Oberoi, Taj, ITC Hotels og The Leela Palaces. I tillegg bruker både Indira Gandhi International Airport og Rajiv Gandhi International Airport Amadeus’ ledende IT-teknologi for flyplasser.

Foto: Pixabay.com

Om Air India

Air India eller Air India Limited er Indias nasjonale flyselskap, og driver internasjonal passasjer- og frakttrafikk. Flyselskapet ble grunnlagt som Tata Airlinesav J. R. D. Tata i 1932, og inngikk da som en del av det store indiske konsernet Tata Sons (i dag Tata Group). Men etter andre verdenskrig ble flyselskapet overført til offentlig eierskap.

Med 159 fly i sin flåte, administrerer National Aviation Company of India Limited fusjonen av det statlige Air India og Indian Airlines. Disse to flyselskapene fusjonerte den 15. juli 2007. Indian (tidl. kalt Indian Airlines) opererer hovedsakelig innenriksflyvninger og flyvninger til nabolandene. Air India har Chhatrapati Shivaji internasjonale lufthavn i Mumbai og Indira Gandhi internasjonale lufthavn i Delhi som sine hovedflyplasser, og dets motto er «Your Palace in the Sky».

Selskapet er det 16. største flyselskapet i Asia,og flyr til 25 destinasjoner over hele verden. Med sine tilknyttede flyselskaper opererer det i mer enn 100 byer i og utenfor India. I mars 2011 ble Air India medlem av Star Alliance, som er verdens største allianse av flyselskaper.