Flyselskap

Air France-KLM tilbyr å kjøpe 49% av Malaysia Airlines

Foto: Malaysia Airlines.
Foto: Malaysia Airlines.

Air France-KLM, det Paris-baserte fransk-nederlandske flyselskapet har meldt sin interesse i å kjøpe seg inn i flyselskapet Malaysia Airlines (MAS). For at en handel skal kunne gjennomføres stiller selskapet krav om 49 prosent av eierskapet.

Malaysia Airlines har vært i økonomiske vansker en god stund. Utfordringen går tilbake til MH370 forsvant, men alt som har skjedd siden har bare gjort saken verre.

MAS er ikke alene om å ha sin fremtid høyst usikker, siden det er så mange flyselskaper i lignende situasjoner, inkludert Alitalia, Kenya Airways, South African Airways, etc.

De møter alle lignende utfordringer – flyselskapene må enten legges ned, eller trenger betydelig finansiering. I stedet blir disse flyselskapene holdt på med livsstøtte og ikke noe mer, så det er ingen overraskelse at ting ikke endrer seg.

For øyeblikket eies Malaysia Airlines av det suverene formuesfondet Khazanah Nasional Bhd. I mellomtiden, med henvisning til Malaysia strategiske beliggenhet som gjorde anbudsprosessen for det nasjonale flyselskapet mer konkurransedyktig enn først antatt, sa en kilde: “Tilbudene fra de utenlandske flyselskapene er mer omfattende og strategiske ettersom begge planer om å utnytte den strategiske plasseringen til Malaysia for deres virksomhet. ”

 

Malaysia Airlines
Foto: Malaysia Airlines.

Om Malaysia Airlines

MAS er det nasjonale flyselskapet i Malaysia. Flyselskapet har hovedkontor i Kuala Lumpur og bruker Kuala Lumpur-Sepang internasjonale lufthavn som hovedflyplass.

Selskapet ble dannet i 1947 som Malayan Airways Limited (MAL) av Ocean Steamship Company fra Liverpool, Straits Steamship fra Singapore og det britiske flyselskapet Imperial Airways. Den første kommersielle flyvning fant sted 2. april 1947.

Selskapet byttet navn til Malaysian Airlines Limited da Malaysia ble grunnlagt i 1963. Da Singapore ble skilt ut fra Malaysia i 1965 ble selskapet en kort tid hetene Malaysia-Singapore Airlines (MSA), før det ble delt i to nasjonale selskap i 1972. Den malaysiske delen hette først Malaysian Airline Limited og deretter Malaysian Airline System (malaysisk Sistem Penerbangan Malaysia), kjent som Malaysia Airlines. Logoen deres bygger på wau bulan, en tradisjonell malaysisk drake.

Selskapet har fått flere utmerkelser, og har lenge utmerket seg som et veldig trygt flyselskap, med bare to dødsulykker i løpet av 68 år. En av disse en gisseltaking i 1977. I 2014 var selskapet utsatt for to dramatiske ulykker i ulike omstendigheter. Flight 370 forsvant over Indiahavet i mars 2014. Bare fire månader seinare ble Flight 17 skutt ned over Aust-Ukraina. Passasjerar og investorar mistet troen på selskapet, og bilettsalg og aksjekursen raste. I august 2014 meldte det malaysiske statsfondet Khazanah Nasional Bhd at det planla å kjøpa resten av aksjene i selskapet i tillegg til de 69,37 % de eide.

Selskapet har en flåte på totalt 81 fly fordelt som følger;

  • Airbus A380-800: 6
  • Airbus A350-900: 6
  • AIrbus A330-300: 15
  • Airbus A330-200: 6
  • Boeing B737-800: 48