Flyselskap

Corona viruset: Cathay Pacific stenger tre lounger

tre lounger
The Wing First Class lounge på Hong Kong forblir åpen, men selskapet midlertidig tre lounger. Foto: Cathay Pacific.

Cathay Pacific stenger midlertidig tre lounger i Hong Kong.

Cathay Pacific kunngjorde at den midlertidig vil stenge tre av loungene sine på Hong Kong International Airport (HKIA), nemlig The Bridge, The Deck og The Pier First Class Lounge, fra 17. februar 2020 inntil videre.

Bakgrunnen er den midlertidige kapasitetsreduksjon på 30% spredd over hele nettverket til Cathay Pacific og Cathay Dragon. Kunder anbefales å besøke selskapets  andre lounger på HKIA – The Wing First Class og Business Class lounger, og The Pier Business Class Lounge.

I tillegg, for å forbedre helse- og sikkerhetsprotokollene i loungene på HKIA, Shanghai Pudong International Airport og Beijing Capital International Airport, vil selskapet endre modifiseringen av buffeten til individuelt matmuligheter, supplert med tilberedning av varm mat til bestilling fra Noodle Bar.

tre lounger
Cathay Pacific – Airbus A350-900XWB. Pressefoto.

Tre lounger – dette er Cathay Pacific

Cathay Pacific, medlem av Oneworld-alliansen, er et flyselskap med hovedsete i Hongkong. Hovedbasen er Hongkongs internasjonale flyplass Chek Lap Kok. Navnet er avledet av et gammelt navn for Kina (Cathay), og grunnleggerens visjon om en gang å kunne fly over Stillehavet.

Cathay Pacific er vokst fra en beskjeden start til ett av verdens største flyselskaper. Det ble stiftet den 24. september 1946 av den australske flyveren Sydney H. de Kantzow og den tidligere amerikanske militærpiloten Roy C. Farrell. Opprinnelig drev det flyfrakt med to DC-3-maskiner, og etter hvert kom passasjerbefordring til. Det ble opprettet frakt- og passasjerruter fra Hongkong til Shanghai, og snart etter også til Manila, Bangkok, Singapore og Sydney.

I 1948 ervervet handelshuset “Butterfield & Swire” (i Hongkong, idag “Swire Group”) 45% av eierskapet. Senere økte dette store handelshuset sin andel til 70%.

En jevn og rask ekspansjon fulgte. I 1959 kjøpte Cathay Pacific opp sin viktigste konkurrent, Hong Kong Airways. Nye og flere fly ble anskaffet, og nye reisemål kom med på passeasjertrafikkruten, som Osaka, Fukuoka og Nagoya i Japan.

På 1970- og 1980-tallet fortsatte veksten, og i 1980 begynte de første flyvningene til Europa, til London-Heathrow.