Flyselskap

Regional Jet: Skifter navn og skal levere flere fly til SAS

Skifter navn og skal levere flere fly til SAS
Pressefoto: Xfly.ee

 

Regional Jet  skifter navn og skal levere flere fly til SAS. Xfly fortsetter å være den største underleverandøren til SAS med både ATR og CRJ.

Regional Jet, som kom ut av den konkursrammede Estonia Air, har de siste årene fokusert stadig mer på å være det administrerende direktør Jan Palmér kaller en «kapasitetsleverandør».

Det er en tanke om flyselskapenes utviklingsmuligheter som jeg allerede hadde for 20 år siden, men da slapp ingen det.

Jan Palmér, Administrende direktør hos Xfly.

Nå har imidlertid virkeligheten grepet den opprinnelige ideen og Regional Jet har i dag først og fremst to store kunder, polske LOT og SAS. Samtidig har det vært en viss forvirring mellom det virtuelle, administrative selskapet Nordica og produksjonsselskapet Regional Jet. Derfor skifter Regional Jet nå navn til Xfly og utvider samtidig flyflåten med flere Embraer-maskiner.

Det gjør det klart at vi er en underleverandør med tre forskjellige flytyper i flåten for tiden, ATR-600, CRJ900 og Embraer 190 og 195. Ettersom ordet Regional forsvinner fra navnet, understreker det også at vi nå kan påta oss oppdrag som betyr lenger avstander.

Skifter navn og skal levere flere fly til SAS
Pressefoto: LOT

Skifter navn og skal levere flere fly til SAS

I forbindelse med navneendringen har Xfly også lagt inn en bestilling hos Embraer på syv nye maskiner. Disse skal være øremerket til LOT. Det polske flyselskapet bruker Xfly på rutene fra Tallinn til Stockholm, Brussel og Warszawa. Dette i seg selv innebærer en økning i kapasiteten fra 88 seter i CRJ til 118 seter i Embraer. Generelt er de to store oppdragene strømlinjeformet slik at Embraer-flåten eksklusivt flyr for LOT. Mens ATR 72-600 og CRJ900 utelukkende brukes for SAS.

Mot slutten av året vil vi ha en flyflåte på totalt 28 fly, og 17 av dem vil fly for SAS.

De er delt inn i ni ATR-600, hvorav den ene brukes som reserve og åtte CRJ900 der en også er i reserve. De vil imidlertid ikke bli malt i nye Xfly-farger, men avtalene innebærer at hvert flyselskaps design gjelder i alt fra fly til uniformer av kabinpersonalet. Et lite skilt ved hyttedøren er det sladder om hvilket flyselskap som flyr trafikken. Det at Xfly konsentrerer ATR og CRJ til SAS, letter hele flåteplanleggingen, som den andre store underleverandøren Cityjet også de flyr CRJ-maskiner på SAS vegne.

I tillegg til de to store oppdragene, flyr Xfly også den avtalte linjen mellom Gällivare og Arlanda, noen ganger noen kortere kontrakter for andre flyselskaper i Europa, inkludert Luxair. Direktøren forventer imidlertid flere oppdrag.

Vi forhandler blant annet med Lufthansa. Jeg forventer at utviklingen følger det som har skjedd i USA, selv om det tar litt lengre tid i Europa. De store flyselskapene konsentrerer seg om større trafikk og overfører mindre regional trafikk til outsourcing. Dette betyr igjen at markedet for et flyselskap som Xfly på lang sikt vokser.