Flyselskap

SAS nye fly A321-LR blir forsinket

Airbus A321LR SAS torsdag 23 januar 2020
Flyene skal i trafikk i fra 2020 og er mindre enn tradisjonelle langdistansefly, men kan fortsatt fly over Atlanterhavet. Airbus A321 Long Range – Pressefoto: SAS

Det første flyet skal settes i trafikk fra september, mens de resterende to A321LR-ene blir forsinket. Planlegging av hvilke destinasjoner det skal fly til  er imidlertid i full gang. Nye ruter kan bli kunngjort allerede denne våren

I høst 18. september tar SAS det første av sine nye A321LR i bruk. Det er ruten mellom København og Boston som deretter går over fra å være en sesong rute med A330 til å bli en helårsrute med den mindre A321LR.

Nå viser det seg at det blir en ensom fugl i flyflåten betydelig lenger enn opprinnelig planlagt. De to kommende LR-maskinene er forsinket siden Airbus ikke har klarer  å levere de stadig mer krevende mindre langdistanse-maskinene til avtalt tid. SAS ‘andre A321LR skulle ha  vært på plass i november i år, men vil ikke ankomme før våren 2021. I sin tur betyr det at leveringen av den tredje blir flyttet fra våren 2021 til slutten av 2021, kanskje til og med tidlig 2022. Nøyaktig leveringsdato kunngjør Airbus tolv måneder før.

Blir forsinket – ruter kunngjøres i april

Til tross for forsinkelser pågår ruteplanleggingen for det nye flyet og ifølge Network-avdelingen i SAS vurderes de mulige rutene som nummer to-maskinen kan komme for å fly. Avgjørelser om hvilken destinasjon som er relevant vil trolig bli presentert i april.

SAS utvider flåten – leier tre A321 Long Range

I SAS konfigurasjon har A321LR 157 seter ombord, fordelt på 22 i Business, 12 i Plus og 123 i Go, og dermed omtrent samme prosentvise fordeling som i de øvrige langdistanse flyene. Det gir også et hint om at de ikke skal settes i trafikk  på rene leisure destinasjoner, men på rutene hvor det er grunnlag for Business class.

Rekkevidden på 7 400 kilometer dekker omtrent 30 prosent av det SAS ser på som det interkontinentale markedet. Om det er nye destinasjoner eller trafikk fra skandinaviske flyplasser langs de tre storbyflyplassene er ikke klart. København – Boston er en måte å opprettholde en integrert linje som imidlertid ikke fyller en widebody-maskin.