Flyselskap

Widerøe skal fly koronapasienter

Widerøes Dash 8 – 100 og smittevernkuvøse. Foto: Luftambulanseavdelingen, Universitetssykehuset Nord-Norge HF.

Luftambulansetjenesten HF (LAT HF) og Widerøes Flyveselskap AS har skrevet kontrakt som sikrer helseforetakene en ny landsdekkende ressurs øremerket for transport av koronapasienter. Widerøe skal fly koronapasienter

Flyselskapet starter nå en mindre ombygging av et Dash 8 – 100 med mål om å sette det i drift om noen uker. Flyet skal ha base i Bodø og kunne fly to pasienter i smittevernkuvøser samtidig. Det skal kunne løse ekstra lange oppdrag og lande på alle flyplassene selskapet betjener til vanlig.

Flyet vil styrke vår kapasitet til rask transport av smittede pasienter over hele landet, inkludert Svalbard.

Øyvind Juell,  administrerende direktør i LAT HF.

Widerøe skal fly koronapasienter

Det er de regionale helseforetakene som har gitt LAT HF oppgaven med å leie inn sivile fly og helikoptre for å styrke helseforetakenes beredskap. Tidligere er et Super Puma helikopter satt inn i Tromsø, også det øremerket for koronatransporter. Widerøes leies inn nå fordi smittetoppen antas å komme ut over året og fordi det er usikkert hvordan sykdommen vil påvirke kapasiteten til luftambulansetjenesten og sykehusene.

Dash 8 – 100 har stor cargodør som letter inn og utlasting av kuvøsen. Foto: Luftambulanseavdelingen Universitetssykehuset Nord-Norge HF.

– At Widerøe snart kan fly koronapasienter for oss er svært godt nytt for pasientene og for sykehusene våre. Det sier talsperson for de regionale helseforetakene, administrerende direktør i Helse Sør-Øst, Cathrine Lofthus.

Widerøe er fornøyd med at selskapets fly, kompetanse og kapasitet skal brukes for å styrke helsevesenet og trygge befolkningen.

– Denne bestillingen er helt i tråd med vårt samfunnsoppdrag og det er viktig for oss å bidra når helsevenesenet ber om det, sier direktør for kommunikasjon og samfunnskontakt i Widerøes Flyveselskap AS, Silje Brandvoll.

Skissene over viser hvordan løsningen kan bli når Widerøes Dash 8 – 100 er klargjort for transport av pasienter i smittevernkuvøse.

Smittevernkuvøsen er for stor til å brukes i luftambulansetjenestens egne fly, men er godkjent for bruk i tjenestens to største helikoptertyper (H145 og AW139). 330-skvadronens fem baser med SeaKing redningshelikoptre er utstyrt med smittevernkuvøser for korona transporter.

 

Pressemelding: Luftambulansetjenesten.

%d bloggere liker dette: