Flyselskap

SAS sparepakke : Si opp egne piloter

mer dansk
Pressefoto: CPH.

SAS-ledelsen truer med å ta steget dersom pilotene ikke går med på selskapets spareplaner. SAS sparepakke kan inkludere oppsigelse av egne piloter.

Det fremgår av en intern e-post i kjølvannet av den vanskelige situasjonen i samtalene mellom selskapets ledelse og pilotforeningene. I kryptiske termer skriver SAS i e-posten at det kan være en «omfordeling av produksjonen» hvis den tiltenkte spareplanen ikke går gjennom.

Eller i klartekst: flyvningene kan legges ut til datterselskaper med rimeligere arbeidskraft i et  eget «lavprisselskap».

Bedriftsledelsen bruker corona-situasjonen  mot oss pilot-gruppen, sier en SAS-ansatt til  svenske expressen.se.

Flyselskapet SAS er i samme situasjon som de fleste andre flyselskaper, som alle har blitt hardt rammet av korona-pandemien. Selskapet kjemper for å overleve og administrerende direktør Rickard Gustafson – som snart er inne i sitt tiende år som sjef for SAS – er under sterkt press med sin redningsplan.

SAS sparepakke, som selskapets ledelse nå jobber med å skaffe penger til, inneholder også en avtale med de største aksjonærene. Dette inkluderer både den svenske og danske regjeringen, og Knut og Alice Wallenberg Foundation, om en årlig besparelse på 4 milliarder svenske kroner i perioden fra 2022 og fram til 2025.

SAS sparepakke – 4 milliarder SEK årlig

I sparepakken har SAS-ledelsen pilotene under lupen. Konsernledelsen mener at pilotenes lønn er for høy, og har i sine forhandlinger signalisert at de ønsker en lønnsreduksjon på 10 prosent.

SAS-pilotene – som nå har mobilisert på en samlet front med både de danske, norske og svenske pilotene på samme side av forhandlingsbordet – har svart med sin egen pakke, som de mener gir minst en halv milliard kroner i besparelser for flyselskapet.

Simon Pauck Hansen, VP & COO hos SAS. Pressefoto: SAS.

Nervekrigen hos SAS

Konsernledelsen har ikke svart på pilotenes forslag, men hele forhandlingsspillet har utviklet seg til noe som ligner en nervekrig. Et element av nervekrigen kokte i de ansattes e-postbokser klokken kvart på fire fredag ​​ettermiddag i forrige uke etter at SAS-pilotene la sitt «motbud» til ledelsen.

Avsender  var Simon Pauck Hansen, SAS  Vice President og COO. I den lange e-posten til de ansatte ga Simon Pauck Hansen et detaljert bilde av tilstanden i forhandlingene, kravet fra eierne og at pilotene ikke godtok selskapets forslag.

Faksimile: Expressen.se

 

Derfor vil SAS nå vurdere alternativer med omfordeling av produksjonen i konsernet og hvilken produksjon som kanskje ikke er lønnsom å tjene i fremtiden.

SAS direktøren utdyper ikke planen ytterligere i sin e-post til ansatte. Men ifølge flere kilder er det viktig å investere i flyproduksjon i et lavprisselskap som eies av SAS. Flyselskapets datterselskap SAS Ireland er et slikt selskap der ansatte har helt andre vilkår som er billigere for SAS. Datterselskapet flyr mellom London-Stockholm, London-Købehavn, Malaga Skandinavia  og London-Oslo.

EI-SIA PX SAS SAIL Ireland Foto: SAS

SAS spøkelsesselskap

SAS har også et sovende «spøkelse-selskap» i Danmark, som raskt kan aktiveres med et helt annet lønnsnivå. Planen innebærer at flere av selskapets egne piloter kan få sparken hvis ledelsen ikke får gjennom sin grunnplan for besparelser. Nesten 4000 oppsigelser av totalt rundt 5000 er gjennomført, og lokale ansettelseskontrakter blir reforhandlet opplyser SAS. Den nåværende nervekrigen mellom ledelsen og pilotene er ikke omfattet av dette.

SAS-ledelsen er ekstremt stille  over de pågående samtalene med pilotene og ordlyden i e-posten fra viseadministrerende direktør Simon Pauck Hansen.

 

Vi kommenterer ikke pågående forhandlinger. SAS har i dag et sparekrav på fire milliarder svenske kroner årlig, noe som betyr at alle deler av virksomheten blir berørt.

Freja Annamatz, SAS pressesjef i Sverige