Flyselskap

Wizz Air utvikler drivstoffbesparende tiltak for ytterligere reduksjon av utslipp

 

drivstoffbesparende
Pressefoto: Wizz Air.

Ti nye løsninger for å forbedre effektivitet på forbrenning av drivstoff skal iverksettes i år, når Wizz Air utvikler drivstoffbesparende tiltak.

Wizz Air kunngjør i dag satsingen på ti nye drivstoffbesparende tiltak. Dette er en del av selskapets forpliktelse om å redusere karbonutslipp med ytterligere 33 prosent innen 2030. I tillegg til de 25 drivstoffbesparende tiltakene som allerede er iverksatt de siste årene, fokuserer Wizz Air nå på nye løsninger. For eksempel utvikles en modell for estimering av null-drivstoffvekt. Fjerning av unødvendig ekstra drivstoff takket være optimaliseringer i selskapets planleggingssystem. Samt innføring av mer presise ytelsesfaktorer som sikrer nøyaktighet i prediksjon av drivstoff-forbrenning. Ytterligere driftsoptimaliseringer i flaps-konfigurasjonen vil også være sentralt i tiden fremover. Wizz Air er allerede bransjeleder hva gjelder redusert bruk av flaps ved innflyging.

I et forsøk på å forbedre effektiviteten på forbrenning av drivstoff har Wizz Air introdusert anbefalinger til piloter om å redusere flaps-konfigurasjoner for både take-off og landing. Konsekvensen har vært betydelige besparelser i drivstofforbruk. Dette skyldes at en lavere flaps-innstilling under opp- og nedstigning gir lavere motstand, noe som resulterer i mindre forbrenning av drivstoff. Statistikken viser at justeringen har resultert i en besparelse på anslagsvis 2000 tonn drivstoff, noe som eliminerer omtrent 6000 tonn CO2 i året.

drivstoffbesparende
Pressefoto: Wizz Air.

Drivstoffbesparende tiltak

Airbus utførte nylig en undersøkelse av flydata. Der kom det frem at Wizz Air er den ledende aktøren i bransjen på redusert bruk av flaps under innflyging. Tar man hensyn til ulike flyforhold og sikkerhetsmarginer, vil reduksjon av flaps ved innflygning potensielt spare rundt 15 kg drivstoff per tur. I løpet av et år vil dette bety at du reduserer CO2 tilsvarende 92 300 biler som kjører fra Oslo til Trondheim.

I tillegg til Wizz Airs mange drivstoffbesparende tiltak, tar flyselskapet ansvar gjennom å utvikle sin flåte med den toppmoderne Airbus neo-familien. Disse flyene tilbyr uslåelig drivstoffeffektivitet og god aerodynamikk, og er utstyrt med sjarkletter for ytterligere å redusere forstyrrelser ved vingen. Neo-flyene har 43 prosent mindre støyutslipp og 50 prosent mindre NOX-utslipp. Flyselskapets nåværende flåte har en gjennomsnittsalder på 5 år. Noe som gjør den til en av de yngste flyflåtene i verden. Dette, kombinert med et nettverksdesign som unngår unødvendige mellomlandinger, og de lette materialene som brukes i kabinen, gjør Wizz Airs virksomhet så effektiv. Dette, sammen en rekke andre tiltak, resulterer i at Wizz Air er det grønneste flyselskapet i Europa.

Vi er stolte av å ha de laveste CO2-utslippene per passasjer/kilometer blant de europeiske flyselskapene. Vi forplikter oss samtidig til å redusere vårt miljøavtrykk ytterligere. Hver take-off og landing er en mulighet til å spare drivstoff. Hver fase av flygningen blir analysert for å skape den minste optimaliseringen. Innvirkningen på CO2-utslipp er betydelig. Sammen med vår moderne flåte og maksimering av passasjerbelastning, sørger vi for at WIZZ, det grønneste flyselskapet i Europa, er det beste valget passasjerer kan ta når de velger flyselskap.

Heiko Holm, Chief Operations Officer hos Wizz Air