Norwegian må permittere ytterligere 1600 ansatte og redusere kapasiteten kraftig etter at den norske regjeringen avslo å støtte selskapet finansielt for å komme gjennom koronakrisen. Konsekvensene av de omfattende reiserestriksjonene myndighetene har innført er svært store, og det er helt avgjørende for Norwegian å holde kostnadene på et minimum, samtidig som selskapet jobber med løsninger for å komme gjennom krisen og overleve.
Etter dagens nedslående beskjed fra den norske regjeringen, har vi ikke noe annet valg enn å permittere ytterligere 1600 medarbeidere i Norwegian og parkere 15 av de 21 flyene vi har hatt i lufta den siste tiden. Dette er en trist dag for alle i Norwegian. Jeg beklager på det sterkeste overfor medarbeidere som nå blir berørt, men vi ser ingen annen utvei. Før koronakrisen hadde Norwegian over 10 000 medarbeidere, men de neste månedene vil kun om lag 600 medarbeidere være i arbeid. Målet er å holde seks fly i drift på innenriksruter i Norge, og jeg legger til grunn at også Norwegian får vår del av den støtten til enkeltruter som Samferdselsdepartementet har varslet.
Jacob Schram, konsernsjef hos Norwegian.
Den kraftige reduksjonen i antall ruter innebærer dessverre også at kunder som allerede har bestilt billett med Norwegian blir berørt.
– Vi skal gjøre alt vi kan for å tilby berørte kunder alternative reiser, og jeg må bare beklage den situasjonen som har oppstått. Alle berørte kunder vil få direkte beskjed fra oss, sier Schram.
COVID-19 fortsetter å påvirke Norwegians trafikktall kraftig
Norwegian må permittere ytterligere 1600 ansatte – følgende rutene opprettholdes:
- Oslo – Alta
- Oslo – Bergen
- Oslo – Bodø
- Oslo – Evenes
- Oslo – Haugesund
- Oslo – Kirkenes
- Oslo – Molde
- Oslo – Stavanger
- Oslo – Tromsø
- Oslo – Trondheim
- Oslo – Ålesund
- Tromsø – Longyearbyen
Luftfarten er inne i en dyp krise, både nasjonalt og globalt, og mye tyder på at det vil forbli slik en stund framover. Regjeringen har siden nedstengingen i mars hatt tett dialog med bransjen og har sammen med Stortinget fått på plass en rekke tiltak for å avhjelpe situasjonen: Fritak fra en rekke avgifter, statlig kjøp av flyruter for å sikre et minimumstilbud, merkompensasjon til eksisterende kjøpsruter (FOT), støtte til ikke-statlige lufthavner og en garantiordning på opptil 6 milliarder kroner. Avslaget gjaldt også flyselskapet nyttflyselskap.no.