Flyselskapet har hjulpet med å repatriere over 150 000 sjøfolk under pandemien – mer enn noe annet flyselskap. Nå hylles sjøfolk med egen Mariner lounge på Hamad internasjonale lufthavn for sjøfolk å slappe av i komfort mellom sine transittflygninger
Flyselskapets flåte med drivstoffeffektive fly har gjort det mulig å forbli smidig og tilby en blanding av rutefly og charterfly for å gjenforene strandede sjøfolk med familiene
Qatar Airways spiller en viktig rolle i hjemsendelsen av sjøfolk som er strandet på grunn av pandemien, og jobber tett med regjeringer og den maritime industrien for å drive hundrevis av chartrede og rutefly for å hjelpe til med å bringe hjem over 150 000 arbeidere. Forstå de vanskelighetene og utfordringene mange av disse viktige arbeiderne har møtt med å vende hjem eller fullføre mannskifte, har Qatar Airways nylig etablert en dedikert Mariner Lounge på Hamad International Airport. Sjøfolk og arbeidstakere til havs kan slappe av og nyte forfriskninger i den eksklusive Mariner Lounge mens de venter på videre flytur. I tillegg til et internasjonalt utvalg av mat og drikke, inkluderer fasilitetene ubegrenset høyhastighets wi-fi, dusjfasiliteter, et TV-område, lesemateriell og et forretningssenter.
Mariner Lounge
Kombinasjonen av et omfattende globalt nettverk med mer enn 100 destinasjoner, et utvalg av drivstoffeffektive fly for å drive charterturer og den beste flyplassen i Midt-Østen har gjort det mulig for flyselskapet å raskt og sømløst støtte maritim industri til å repatriere sine arbeidere og legge til rette for mannskap Endringer. Flyselskapets forpliktelse til å ta folk hjem har sett det drive charterturer for sjøarbeidere til mange destinasjoner som ikke tidligere ble betjent av Qatar Airways, inkludert Abidjan, Elfenbenskysten; Bridgetown, Barbados; Lomé, Togo; Port of Spain, Trinidad og Tobago; og Port Moresby, Papua Ny-Guinea. I tillegg opprettholdt Qatar Airways operasjoner gjennom hele pandemien til mange viktige steder for sjøfolk, som Amsterdam, Barcelona, København, Jakarta, Kuala Lumpur, Oslo, Sao Paulo, Seoul og Singapore. Med støtte fra den maritime industrien var Qatar Airways også i stand til å etablere rutetjenester til Cebu og Clark på Filippinene.
Qatar Airways anerkjenner den viktige rollen som skipsfart spiller, og hvordan sjøfolk er essensielle for å holde den globale økonomien åpen og i drift. Som en gest for vår takk og for å vise vår støtte til bransjen, har vi etablert en dedikert Mariner Lounge på Hamad International Airport som er gratis for alle sjøfolk og offshorearbeidere som reiser med Qatar Airways. Mens de venter på deres tilkoblingsfly kan de slappe av i komfort og nyte det store utvalget av forfriskninger som tilbys.
Mr. Akbar Al Baker, Konsernsjef i Qatar Airways Group.
Qatars pandemi strategi
Qatar Airways strategiske investering i en rekke drivstoffeffektive tomotormotorer, inkludert den største flåten med Airbus A350-fly, har gjort det mulig å fortsette å fly gjennom hele denne krisen og posisjonerer den perfekt for å lede en bærekraftig utvinning av internasjonale reiser. Flyselskapet leverte nylig tre nye toppmoderne Airbus A350-1000-fly, og økte den totale A350-flåten til 52 med en gjennomsnittsalder på bare 2,6 år. På grunn av COVID-19s innvirkning på reisebehovet, har flyselskapet grunnlagt sin flåte med Airbus A380, ettersom det ikke er miljømessig forsvarlig å operere et så stort firemotorsfly i dagens marked. Qatar Airways har også nylig lansert et nytt program som gjør det mulig for passasjerer å frivillig kompensere for karbonutslipp knyttet til reisen når de bestiller.
Qatar Airways opererer for tiden mer enn 700 ukentlige flyreiser til over 100 destinasjoner over hele verden. Ved slutten av IATA vintersesong planlegger Qatar Airways å bygge om nettverket til 126 destinasjoner, inkludert 20 i Afrika, 11 i Amerika, 42 i Asia-Stillehavet, 38 i Europa og 15 i Midt-Østen. Mange byer vil få servert en sterk tidsplan med daglige eller flere frekvenser.