Flyselskap

SAS utsetter leveranser fra Airbus

SAS utsetter
SAS A320neo i ny livery. Foto: SAS.

SAS utsetter leveranser av Airbus A350 og A320neos for å tilpasse seg recovery utviklingen etter COVID-19.

SAS har endret leveranser av to Airbus A350-900 på grunn av COVID i inneværende regnskapsår, og utsatt dem til regnskapsåret 2022 og 2023 i stedet. Selskapet har utsatt leveransen åtte Airbus A320neos, og utsatt leveransen av to satser på fire fly hver med et par år – en batch til regnskapsåret 2024 og den andre til regnskapsåret 2025. Men leveransen av de to gjenværende Airbus A321LR-er som er planlagt i 2021 er ikke endret.

Test av SAS A350-900 København til Chicago

SAS utsetter leveranser av nye fly

Vi har jobbet hardt under krisen for å håndtere tidspunktet for leveranser.

Magnus Örnberg, CFO hos SAS.

The devil is in the detail
Foto: SAS Twitter

Dette vil redusere investeringsbehovet vårt for 2021-24. SAS fremla en regnskap for året 2020 den 3. desember 2020. Örnberg  legger til at endringene vil bety at flyselskapet er “bedre tilpasset” etter bedringene i etterspørselen. Ved slutten av forrige regnskapsår,i oktober 2019, hadde flyselskapet 63 fly på bestilling, inkludert 52 A320neos, tre A321LR og åtte A350. Dette tallet er redusert til 45 fly som følge av leveranser i 2020. SAS avventer fortsatt 39 A320neos, to A321LR og fire A350. SAS-sjef Rickard Gustafson sier at flyselskapet akselererer pensjoneringen av 15 eldre Boeing 737-er, pluss fem Airbus A340-er og en A330. Han sier at selskapet har skaffet seg 29 millioner dollar fra salget av tre 737-er for lastekonvertering, og legger til at det “ønsker å gjøre en lignende ting med en liten haug med ekstra fly”, noe som indikerer at det vurderes salg på opptil fem til. 737-tallet.

Mens SAS har planer om å erstatte 737-er som en del av en mellomstor flåtefornyelse, har denne planen blitt “lagt på is”, sier Gustafson, fordi behovet “ikke haster”. Men han understreker at fornyelsen fortsatt er en del av en strategi for å skille mellomstor transport, tidligere integrert i 737-driften, i en ny konkurransedyktig produksjonsenhet.