SAS-sjef Rickard Gustafson sa i et intervju med Di-TV torsdag morgen at det «bare» er 350.000 saker igjen å betale tilbake til kunder som har fått kansellert turer under koronaen.
Ifølge kvartalsrapporten utgjør disse refusjonene opptil en halv milliard kroner svenske kroner.
Vi jobber så hardt vi kan for å betale tilbake penger. Vi har ansatt nye mennesker og opprettet automatiserte prosesser. SAS har allerede tilbakebetalt SEK 5 milliarder til 1,2 millioner kunder. Det etterlater bare 15 prosent av kundene.
Rickard Gustafson, CEO hos SAS
SAS klarer ikke å refundere kundene innen tidsfristens utløp
SAS har ingen akutt likviditetsmangel, til tross for et tap på litt over 10 milliarder SEK i det siste regnskapet. Ifølge administrerende direktør Rickard Gustafson er det 10,25 milliarder SEK i kontanter. Dette betyr at selskapet fra første desember begynner å refundere kansellerte turer i henhold til syv-dagersregelen. I juleferien er det planlagt å øke kapasiteten noe. Men administrerende direktør Rickard Gustafson trodde ikke at billettprisene vil øke takket være covid-19. Det var flere forklaringer.
Det er fortsatt et tøft prispress. Vi ser en helt ny konkurranse med Wizz Air som flyr innenriks i Norge. Strukturen blant passasjerene vil endre seg. Mange selskaper har oppfattet at administrative forhold kan håndteres digitalt. Dette vil føre til en økt andel private reisende og hvor prisbildet er lavere. Når passasjerene kommer tilbake, er det stor kapasitet tilgjengelig som vil reise og fly. Det betyr at selskapene vil selge billige flyseter. Dette burde føre til en 15-20 prosent høyere produksjonstaket for SAS.
Stanset automatisk refusjon – bare 350 000 kunder igjen å refundere
Både Norwegian, SAS og en lang rekke andre store flyselskaper innførte manuell behandling av refusjoner for flybilletter kjøpt via reisebyråene da koronapandemien slo inn i mars. De hadde rett og slett ikke nok penger til å refundere alle kundene. Manuell behandling innebar at selskapene beholdt kundenes penger i månedsvis til tross for at loven sier at pengene skal refunderes innen syv dager.
Men utover sommeren og høsten fikk de fleste selskapene både tilført milliarder av kroner fra eiere eller långivere samtidig som de også fikk kontroll over den enorme mengden kunder som hadde krav på å få tilbake penger for kansellerte flyreiser. De startet da på ny å refundere gjennom de globale distribusjonskanalene, de såkalte GDS-ene.