Flyselskap

SAS moderniserer flåten – sender siste Airbus A340 til skraphandleren

SAS
Nå sender SAS siste Airbus A340 til skraphandleren.📷 Bene Riobó via CC BY-SA 4.0

SAS er hardt rammet av COVID-19 pandemien i likhet med resten av flyselskapene. SAS har tatt grep og intensivert reduksjon av flåten. Nå sender selskapet siste Airbus A340 til skraphandleren.

SAS mottok rett før pandemiens utbrudd sine første Airbus A350-900 som skulle være selskapets fremtid til langdistanse rutene. Frequentflyer.no var med på tur nummer to mellom København og Chicago. Opprinnelig skulle A340 flåten gradvis bli faset ut. Men COVID-19 har økt denne takten, og i forrige uke ble siste maskin sendt til skraphandleren. Totalt skal 21 fly ut tidligere enn planlagt. Det omfatter 15 Boeing 737 NG, fem Airbus A340 og en Airbus A330.

SAS hadde så sent som april i år syv Airbus A340 i sin flåte, men de er nå altså borte. Nå gjenstår ni A330 og tre A350 i langdistanse-flåten, pluss de A350-flyene som enda ikke er levert fra Airbus.

SAS moderniserer flåten – slanker flåten av Airbus A340

Slutt for Boeing hos SAS – siste Airbus A340 ?

En annen arbeidshest som skal ut av SAS er Boeing 737 – flyet som har vært den store hjørnesteinen i SAS’ sin kortdistanseflåte i en årrekke. SAS annonserte i 2018 en gigantisk ordre med Airbus på over 50 nye A320neo-fly som skulle fornye selskapets kortdistanseflåte.

Planen var da at alle de nye flyene skulle bli levert innen 2023. Det markerte også tidspunktet da de gamle 737-flyene skulle settes på bakken for siste gang. I løpet av 2020 har SAS fått skjøvet på leveransene fra Airbus av nye fly, og man har samtidig bestemt seg for at 737 ikke skal fly for SAS etter 2022.

SAS nye fly A321-LR blir forsinket

Under presentasjonen av årsresultatet for regnskapsåret 2019, fortalte konsernsjef Rickard Gustafson at selskapet vurderer å anskaffe Airbus A220 som erstatning for Boeing 737.

Til slutt må vi styrke vår operative modell ytterligere for å øke produktiviteten og fleksibiliteten. Cirka 20% av destinasjonene i vårt nettverk er egnet for fly på størrelse med A320neo (180 seter) og CRJ (90 seter). Våre eldre fly med 120-150 seter, som brukes i dette segmentet i dag, trenger å skiftes ut i løpet av de neste årene og for øyeblikket er ingen erstatningsordre blitt plassert. Å ha en flåte med riktig størrelse er helt avgjørende fra et lønnsomhetsperspektiv, men også en viktig del av reisen vår mot en mer bærekraftig fremtid. For å legge inn en ordre på nye fly, må vi sørge for at vi beholder fordelene ved en enkelt flåte i alle produksjonsplattformer og at flytypen lever opp til SAS standard. Vi må også sørge for at vi har konkurransekraftige avtaler som er egnet for mellomstor trafikk.

siste Airbus A340
Foto: Airbus.

Enhets flåte fra Airbus ?

SAS er i ferd med å avhende seg med de mindre og eldre Boeing- og Airbus-flyene sine. Det lager et «hull» i flåten som SAS-sjefen nå vil tette. Enten ved å starte et nytt selskap selv eller ved å leie inn noen andre til å fly dem. I kortdistanseflåten skal i første omgang de fire eldre Airbus A319 med 150 seter og de 61 Boeing 737-flyene med 123, 141 eller 183 seter (600-, 700- og 800-versjonen), erstattes med nye Airbus A320neo-fly med 180 seter.

Det er fortsatt uavklart hvordan SAS vil gå frem for å få til en ny regionalflåte. Selskapet står i realiteten mellom valget av to leverandører: Brasilianske Embraer, som allerede har levert denne typen mindre jetfly til Widerøe, eller europeiske Airbus.