Norwegian har i dag søkt Asker og Bærum tingrett om å åpne rekonstruksjonsprosess i Norge. En slik prosess vil gå i parallell med reorganiseringsprosessen i Irland.
Etter at Norwegian 7. desember ble inkludert fullstendig i den irske reorganiseringsprosessen, har selskapet i dag søkt om en tilleggsprosess for rekonstruksjon under norsk lovgivning. Det meldte Norwegian i en børsmelding tirsdag 8. desember.
En parallell rekonstruksjon under norsk lov vil være en fordel for alle berørte parter, og øke sannsynligheten for et vellykket utfall. Vårt mål er å trygge arbeidsplasser i selskapet og bidra til å sikre kritisk infrastruktur og verdiskaping i Norge.
Jacob Schram, konsernsjef hos Norwegian.
Nå skal vi bruke tiden godt, og jobbe mot målet vårt om å redusere selskapets gjeld, redusere antall fly i flåten, og igjen bli et attraktivt selskap for investorer. Vi skal være klare til å møte konkurransen om kundene etter koronapandemien, sier Schram.
Norwegian søkte om beskyttelse under irsk lov 18. november. Prosessene vil ikke ha noen innvirkning på løpende virksomhet, og selskapet vil fortsette å fly som planlagt. Både obligasjoner og aksjer vil fortsette å handles som normalt på Oslo Børs. Som tidligere nevnt, vil Norwegian Reward fortsette som normalt, slik at medlemmene kan fortsette å opptjene og bruke CashPoints.
Rekonstruksjonsprosess – dette er selskapet
Historien om Norwegian begynte for over 27 år siden. Norwegian ble grunnlagt i 1993, mens lavprisselskapet med Boeing 737-fly kom på vingene i 2002. Norwegian har blitt en sentral aktør i internasjonal luftfart. Først med kortdistanseruter i Europa og senere med langdistanseruter til og fra USA, Asia og Sør-Amerika. Norwegian har i dag en moderne og drivstoffeffektiv flåte bestående av Boeing 787 Dreamliner- og Boeing 737-fly.
I 2019 ble Norwegian det første flyselskapet som signerte FNs program for klimatiltak og forpliktet seg dermed til å bli klimanøytralt innen 2050.
Norwegian er kåret til Europas beste lavprisselskap seks år på rad av Skytrax, og fem år på rad har passasjerene stemt frem Norwegian som verdens beste lavprisselskap på langdistanseruter. I tillegg er Norwegians fordelsprogram, Norwegian Reward, fire år på rad kåret til «Flybransjens beste fordelsprogram i Europa/Afrika» under Freddie Awards i USA. Siden 2012 har Norwegian vunnet over 55 priser for selskapets produkter, service og nyskapning innen luftfarten.