Flyselskap

Boeings 737 MAX får fly i Europa

Made in China
Fortsatt flyforbud for Boeing 737MAX. Foto: Boeing

Boeings 737 MAX-fly har fått grønt lys til å fly i Europa, opplyser EUs byrå for flysikkerhet.

EUs flysikkerhetsbyrå (EASA) ga sin godkjenning til å ta i bruk en modifisert versjon av Boeing 737 MAX. Det er påbud om en pakke med programvare-oppgraderinger, omarbeidelse av elektrisk arbeid, vedlikeholdskontroller, operasjonsmanualoppdateringer og opplæring av mannskap som vil tillate flyet å fly trygt i europeisk luftfart etter nesten to år på bakken.

Vi har nådd en betydelig milepæl på en lang vei. Etter omfattende analyser fra EASA, har vi besluttet at 737 MAX trygt kan settes i trafikk. Denne vurderingen ble utført i uavhengig av Boeing eller Federal Aviation Administration. Heller ikke basert på økonomisk eller politisk press – vi stilte vanskelige spørsmål til vi fikk svar og presset på for løsninger som tilfredsstilte våre strenge sikkerhetskrav. Vi gjennomførte våre egne flytester og simulatorøkter og stolte ikke på at andre gjorde dette for oss.

Patrick Ky, administrerende direktør hos EASA.

Foto: Boeing.

Hvilke flyselskap venter på B737 MAX ?

Boeings 737 MAX – vei tilbake

La meg være helt klar på at denne reisen ikke ender her. Vi har full tillit til at flyet er trygt, noe som er forutsetningen for å gi vår godkjenning. Men vi vil fortsette å overvåke 737 MAX-operasjoner nøye når flyet tas i bruk. Parallelt, og på vår insistering, har Boeing også forpliktet seg til å arbeide for å forbedre flyet ytterligere på mellomlang sikt, for å nå et enda høyere sikkerhetsnivå.

Boeing 737 MAX ble tatt ut av drift over hele verden i mars 2019 etter den andre av to ulykker på bare seks måneder, som til sammen kostet 346 menneskeliv. Grunnen til disse tragiske ulykkene ble sporet til programvare kjent som MCAS (Maneuvering Characteristics Augmentation System. Et system som skulle gjøre flyet lettere å håndtere. Imidlertid slo MCAS inn  styrt av bare en Angle of Attack (AoA) -sensor, gjentatte ganger hvis sensoren ikke fungerte, og presset nesen på flyet flere ganger nedover. I begge ulykkene mistet pilotene endelig kontrollen over flyet sitt, noe som resulterte i et krasj med totalt tap av fly.

Boeings 737 MAX godkjenning – gjelder også i Norge

Luftfartstilsynet har tidligere sagt at det likevel kan ta litt tid å få flyene i trafikk igjen. Dette fordi tilsynet må forsikre seg om at alle nødvendige oppdateringer, prosedyrer og formaliteter er på plass først.

%d bloggere liker dette: