Sir Tim Clark, den mangeårige sjefen for Emirates Airline som utsatte sin planlagte pensjonering for å se flyselskapet gjennom Coronavirus-pandemien. Han fortalte på en online luftfartskonferanse at med et optimistisk perspektiv at Emirates forventer Boeing 777X-fly først i første kvartal av 2024.
Emirates har totalt 126 neste generasjons Boeing 777X i bestilling. 777X har for tiden to varianter kjent som 777-8 og 777-9. Hovedtyngden av det Dubai-baserte flyselskapets bestilling består av de lengre 777-9, sammen med 25 lengre rekkevidde, men mindre kapasitet 777-8 fly.
Når flyselskapet begynner å ta imot 777X, vil de bli brukt til å erstatte Emirates eksisterende flåte av første generasjons 777-er, og vil supplere Airbus A380 med dobbeltdekk. Emirates har også Boeing 787 Dreamliners og Airbus A350-fly i bestilling.
Emirates hadde opprinnelig planlagt å motta deres første 777X i 2020, men utviklingsforsinkelser, og nå har COVID-19-pandemien presset tidslinjen tilbake med minst tre år. Flyselskapet sa nylig at det håpet å begynne å fly flyet i 2023, men Sir Tim foreslo at selv denne datoen er optimistisk.
777x skulle ha vært levert i juni i fjor. Nå er det lite sannsynlig, tror jeg, før første kvartal 2024.
Sir Tim Clark – online CAPA-live konferansen.
Boeing sier at de fremdeles håper å starte leveranser i slutten av 2023. Emirates er ment å være et av 777X lanseringsflyselskapene.
Boeing 777X
Boeing 777X er en ny serie av Boeing 777-familien av tomotors langdistanse passasjerfly. Flyet er under utvikling ved Boeing Commercial Airplanes i USA. 777X vil bli levert i to varianter, 777-8X og 777-9X. Flytypen vil være utstyrt med nye motorer, nye vinger i komposittmateriale og teknologi fra Boeing 787. Den er ment å skulle konkurrere med Airbus A350.
I konstruksjonsplanene for Boeing 777X inngår utforming av kabinen med detaljer som opprinnelig ble introdusert med Boeing 787 Dreamliner. Disse omfatter større vinduer enn tidligere kommersielle fly, økt kabintrykk tilsvarende lufttrykket ved 1 800 meters (6 000 fots) høyde, større takhøyde og høyere luftfuktighet. Strukturelle endringer av det opprinnelige 777-flyskroget er nødvendig for å muliggjøre implementering av disse designforbedringene samt større kabinbredde. Det er planlagt at 777X skal utstyres med innfellbare, tilbakestrøkne vingetipper slik at det kan plasseres i samme størrelseskategori som dagens 777-maskiner.