Flyselskap

SIA henter en langtidslagret Airbus A-380 fra Alice Springs

langtidslagret Airbus
Singapore Airlines A380 First Class. Pressefoto: SIA.

Singapore Airlines (SIA) vil fortsette med planene om å oppgradere ytterligere tre Airbus A-380-fly med nyere kabininteriør  til tross for den nåværende Covid-19-pandemien. Flyselskapet har flyttet en av sine langtidslagret Airbus A-380-er fra Alice Springs i Australia til Sydney på vei til Singapore.

Flyet vil gjennomgå rutinemessige sjekker i Sydney før det blir fløyet tilbake til Singapore for en planlagt oppgradering – og vedlikeholdsprogram fortalte selskapet mandag 22. februar.

Flyselskapet planlegger å oppgradere ytterlige to  A380-fly i løpet av regnskapsåret 2022/2023. Flyet med registrering 9V-SKQ, er flyttet til Sydney for å gjennomgå rutinemessige kontroller etter lagring før det returnerer til Singapore, hvor det vil bli oppgradert med det nyeste A-380-kabinproduktet.

Dette er en del av planen vår om å ha alle de 12 gjenværende A-380-ene i flåten vår utstyrt med det nyeste A-380-kabinproduktet.

Langtidslagret Airbus

Før Covid-19-pandemien hadde flyselskapet en flåte bestående av 19  Airbus A380.  I mars måned ble samtlige A380er parkert da koronavirusutbruddet virkelig brøt ut. Tolv av flyene har stått parkert på Changi lufthavn i Singapore. Mens syv ble sendt til langtidsoppbevaring i  Alice Springs, Australia.

Singapore Airlines planlegger comeback for A380

Flyselskapet fortalte i en oppdatering i november i fjor at selskapet ville pensjonere 26 fly. Dette inkluderte syv A380er etter en gjennomgang av det langsiktige nettverket. Av de resterende 12 A380-flyene var fire allerede blitt oppgradert. Fem hadde blitt levert til SIA med den nye kabin-konfigurasjonen.

Flyselskapet presentertede nye kabinene i 2017 som en del av en planlagt oppgradering på 850 millioner dollar (7,4 milliarder kroner) til A-380-flåten. Oppgraderingen medførte at flyet ville være i stand til å frakte flere Economy og Premium Economy passasjerer.

Singapore Airlines A380 på testflyvning. Foto: Boeing.

Tvil om A380 videre drift

Men tvil hadde vokst i bransjen over flyets fremtid de siste årene, med noen flyselskaper hadde problemer med å selg nok seter på flyet for å gjøre det lønnsomt. Covid-19-pandemien som førte til stengte grenser som desimerte flyreisen, økte ytterligere tvilen om flyets langsiktige levedyktighet.

Luftfartsanalytiker Shukor Yusof hos Endau Analytics sa at det er lite sannsynlig at Premium-segmentet som A-380s imøtekommer, vil komme tilbake til nivåene før koronavirusutbruddet.

Ingen flyselskaper trenger en A-380 etter Covid-19. Forretningsmenn med suksess har gjort avtaler og drevet forretninger over virtuelle plattformer som Zoom. Det er ingen fremtid for A380, men flyselskapene som allerede har dem, må finne måter å utnytte en veldig dårlig eiendel best mulig.

Men Mohshin Aziz, direktør for Pangolin Aviation Recovery Fund, forteller SIA sin beslutning om å oppgradere de resterende A380-flyene indikerer en mulig strategi for å beholde et eksklusivt produkt for å skille seg ut fra andre flyselskaper på lang sikt.

Når du parkerer et fly, er det fortsatt mange kostnader involvert. Hvis du kommer til å tape penger uansett, kan du like godt bruke litt penger på å oppgradere flyet. Da har du et godt produkt når tiden er inne.