Maskinen lå inne i reservasjonssystemet en stund i fjor høst men var fjernet. SAS planlegger for nye Airbus A321LR igjen på ruten mellom København – Boston. Men det kan også bli andre ruter.
SE-DMO, SAS nye Airbus A321LR har i utgangspunktet vært parkert siden den ble levert fra Airbus i Hamburg i oktober 2020. I følge planene som eksisterte da, skulle den settes i trafikk som SK 927 mellom Kastrup og Logan International i Boston, og for en tid sto den også i bookingsystemet. Men det satte pandemien en stopper for, og ruten begynte aldri.
Men nå har den kommet tilbake til nettstedet og er inkludert i bestillingssystemet på datoene etter 1. september. Om omstarten av ruten til Boston virkelig vil lykkes, avhenger imidlertid av hvordan vaksinasjoner og begrensninger rundt Covid-19 utvikler seg.
En bekymring for A321 er at fraktkapasiteten er relativt lav, spesielt i forhold til de store langtransportmaskinene. Etterspørselen etter frakt er delvis det som for tiden holder de lengre linjene i gang, og i den situasjonen vil de store maskinene være førstevalget i flåteplanlegging. Kort fortalt er tilfredsstillende passasjerbestillinger nødvendig for å ta A321LR i bruk.
Mottar #2 i april
I april blir den andre av de tre A321LR-ene levert av SAS. Med to tilgjengelige maskiner kan det også være behov for flere ruter. I følge bookingsystemet vil SK927 / 928 bli fløyet som daglig trafikk mellom København og Boston. En annen maskin kan da for eksempel distribueres mellom Stockholm og Oslo for trafikk til New York og Chicago.
Riktignok har både Arlanda og Gardermoen trafikk til New York fra juni og det med A330-maskiner, men alt avhenger av hvordan markedet utvikler seg, både når det gjelder passasjerer og frakt. Et annet alternativ er at A321LR plasseres på amerikanske ruter fra Gøteborg eller Bergen, for eksempel noe som har vært inkludert i planleggingen tidligere.
SAS planlegger for Airbus A321LR med tre-klasse kabin
Flyet har totalt 157 seter om bord, hvorav 22 er i Business Class, 12 i Plus og 123 i Go. Kabinen i SAS’ A321LR vil kunne gi optimal komfort og oppfylle de høye forventningene hos de som reiser ofte. Redusert støynivå i kabinen, mood lights og høyhastighets WiFi vil bidra til god reiseopplevelse.
A321LR er en del av den nyeste generasjonen av fly og forventes å redusere klimautslippene med rundt samme mengde som da SAS introduserte A320neo, hvis karbonutslipp er rundt 15–18 prosent lavere enn et fly av samme størrelse fra forrige generasjon.
Nye ruter vil gradvis bli innført senere i 2021. Flyet har tilstrekkelig rekkevidde til å nå Nordøst-USA, men kan også nå destinasjoner i Canada, Midtøsten og India fra Skandinavia.