Norse Atlantic Airways har som mål å erstatte en del av Norwegians langdistanseruter over Atlanterhavet neste sommer. I en søknad til det amerikanske transportdepartementet indikerte flyselskapet at de har til hensikt å betjene mindre, alternative flyplasser i New York City, Los Angeles og Sør-Florida fra Oslo.
Destinasjonene kommer kanskje ikke så overraskende, men valget av flyplassene er nok det. I stedet for å konkurrere på de større flyplassene i det enkelte markedet har flyselskapet valgt Fort Lauderdale (FLL), Stewart/Newburgh (SWF) og Ontario (ONT) til sine ruter.
Norse forventer «take-off» i slutten av første kvartal 2022, selv om nøyaktige datoer fortsatt ikke er spikret. Selskapet venter fortsatt på AOC-godkjenning. Den ventes fra norske luftfartsmyndigheter i begynnelsen av november.
Norse Atlantic forventer å innvie operasjoner med tre Boeing 787 Dreamliner -fly i flåten. De vil fly i en to-klassen konfigurasjon, økonomi og premium økonomi, akkurat som de gjorde da maskinene fløy i Norwegians langdistanseflåte.
Norse Atlantic kunngjør sine første transatlantiske ruter- Flyr fra Oslo
Beslutningen om oppstart av flyvninger fra Oslo er fornuftig gitt selskapets norske røtter. Tilgjengeligheten av landingsrettigheter ved Oslo Lufthavn Gardermoen. Tilgjengeligheten av slot-tider (landings-par) bidrar nesten sikkert også til valg av flyplasser på den amerikanske siden av Atlanterhavet. Kostnadene ved de mindre lufthavnene er vel den andre driveren.
Det betyr også at selskapet i utgangspunktet ikke vil betjene USA fra London, hvor etterspørselen historisk viste seg å være betydelig større, og hvor Norwegian hevdet at rutene hadde langt bedre økonomi. Faktisk ble de skandinaviske langdistanserutene redusert allerede før COVID-pandemien , og til slutt tvang Norwegian til å avvikle sin langrute virksomhet.
Norse Atlantic Airways
- Nytt flyselskap med satsing på langdistanse og hovedkontor i Arendal.
- Skal bygge opp en flåte med langdistanseflyet Boeing 787 Dreamliner, samme flytype som Norwegian har vært nødt til å kvitte seg med tidligere i år.
- Skal ha flyvninger mellom flere knutepunkter i USA og Europa – storbyer som New York, Los Angeles, Miami, San Francisco, London, Paris og Oslo.
- Notert på markedsplassen Euronext Growth på Oslo Børs 12. april 2021, og har hentet inn over 1,7 milliarder kroner i egenkapital.