Flyselskap

Royal Jordanian planlegger å doble størrelsen over fem år

Konstantin von Wedelstaedt, via Wikimedia Commons

Royal Jordanian var det første arabiske flyselskapet som ble med i en allianse. Hovedbasen ligger ved hovedstaden Amman. Royal Jordanian ble etablert i 1963 som Alia Airlines.

På IATAs Generalforsamling i Boston, fortalte selskapets re-ansatte administerende direktør at selskapet forventer å doble i størrelse i løpet av de neste fem årene. Det Amman-baserte flyselskapet planlegger å øke sin flåte til så mange som 45 fly, fra 24 i dag, ettersom det ser ut til å betjene millioner av mennesker i Levant-regionen. Flyselskapet planlegger også å operere mellom 30 og 40 nye ruter, opp fra 39 for tiden.

Royal Jordanian vil også ansette mellom 40 og 50 prosent mer kabinbesetning, piloter og vedlikeholdspersonell etter hvert som driften vokser de neste fem årene.

Som en del av sin femårige vekstplan, vurderer flyselskapet å lease Airbus A320 Neos eller 737 Max for kravene til single-aisle ruter. Airbus A220 eller Embraer E2 for regionale ruter. Selskapet planlegger  også å legge til flere Boeing 787 Dreamliners til langdistanse.

Royal Jordanian sender ut en forespørsel om forslag til leasing selskapene denne uken. Dagens flåte består av 787, A320, A321, A319 og Embraer E195 og E175.

Royal Jordanian – satser internasjonalt

Flyselskapet planlegger å bruke disse flyene til å betjene nye ruter, hovedsakelig i Midtøsten, og for å øke eksisterende flyfrekvenser. Nye destinasjoner inkluderer Alexandria i Egypt og nordlige byer i Saudi -Arabia som Tabuk, samtidig som de øker til flere frekvenser til rutene i Irak, til Erbil og Suleimaniyah.

Globalt har Royal Jordanian som mål å fly til Washington, flere byer i Europa og gjenoppta ruter til Fjernøsten.