Scandinavian Airlines -SAS vurderer Karibia og Latin-Amerika, men denne vinteren er «for tidlig» for nye ruter.
Den nylig utnevnte SAS-sjefen Anko van der Werff, som begynte sommeren 2021 kom fra det colombianske fullserviceselskapet Avianca, fortalte World Routes 2021-konferanseprogrammet at hans erfaring i Latin-Amerika ga ham innsikt i potensielt levedyktige muligheter.
Vinter-etterspørselen fra SAS’ hjemmemarkeder vil først og fremst være drevet av fritidsreisende som søker sol og varme. Kundemassen kommer fra de «veldig mørke delene av verden» der de flyr. Det handler ikke bare om temperatur som det handler om å bare få litt vitamin D, sa SAS sjefen.
Jeg har tilfeldigvis tilbrakt noen år i Latin-Amerika, så jeg vet hvor vakre disse markedene er. Jeg tror at mange av dem kan og vil fungere, men ikke denne vinteren, det er for tidlig.
Anko van der Werff, CEO hos SAS.
SAS vurderer Karibia eller Latin-Amerika
SAS flyr for tiden ruter til Nord-Amerika inkludert ruter til Chicago (ORD), New York via Newark Liberty International Airport (EWR) og Los Angeles (LAX) fra København (CPH), med ytterligere ruter fra Stockholm (ARN) og Oslo (OSL).
Flyselskapet ble «veldig, veldig glad» da det amerikanske markedet ble tilgjengelig for reiser til/fra Europa og har sett høy etterspørsel, sa van der Werff.
Med denne kunngjøringen som kom fra Biden-administrasjonen, så vi at etterspørselen umiddelbart tok seg opp. Bookingnivåene har allerede oversteget 2019.
Men i Asia hvor SAS har hatt ruter til Beijing (PEK), Tokyo (NRT) og Hong Kong (HKG), vil gjenopptakelsen trolig gå langsommere.
Asia, glem det foreløpig. Det er sannsynligvis seks til ni måneder igjen.